onsdag 9 april 2008

We don´t need no education, or do we?

Jag är inte typen som bryter ihop och vill spendera, vad jag förmodar är, mina sista timmar i livet hos nära och kära så fort jag upptäcker att någon har råkat särskriva något ord eller rent av stavat fel. Jag är ganska duktig på att göra slarvfel här och var själv så det vore att kasta sten i glashus, men nu måste jag reagera.
Har svenskaundervisningen sjunkit så lågt i Sverige att man helt plockat bort grundläggande saker som grammatik och rättstavning från schemat?
Jag tittade lite på Lady Jenna Vixsie Nesseos blogg och trodde först jag utvecklat dyslexi de senaste tre minuterna eller kanske slagit huvudet och tappat ord, men nej, det var verkligen så pass dåligt skrivet. Inlägget jag pratar om, inlägget som står ut lite mer än de andra är "Hur annonsörer igentligen jobbar". Ord verkar ha försvunnit, ord har fått nya stavningar (jag vet att språket ligger i folkets händer och utvecklas därefter men det här är löjligt) och jag blir lite rädd när en tanke går åt svenskalärarinnan på folkhögskolan och vad hon hade sagt om hon sett det.
Jag vet att jag är bölig, att jag är lite känslig, det är absolut inget personligt men jag bara måste få explodera en stund.
När Pink Floyd sjöng "We don´t need no education" på "Another brick in the wall" kanske inte vissa borde tagit det ordagrant... Var det elakt? Antagligen.

Tröstar mig med Cage - Agent Orange.

Inga kommentarer: