måndag 28 april 2008

Innedrog vs. gäss

Hur kan någonting klassas som den "nya innedrogen" om folk har blivit höga på det i stor utsträckning i minst 12-13 år? När jag gick i grundskolan började man spendera sin fritid på ungdomsgården som låg i källaren på skolan någon gång på mellanstadiet. Vi hade en excentrisk fritidsledare som hette Danny som i alla fall en gång i veckan höll långa tal om droger och dess farliga effekter. Hans favorit droger att varna för var lim, som sniffades i stor utsträckning, och gas i olika former, bland annat gasen som används i grädde på flaska. SVD varnar nu för just det senare och kallar det en innedrog. Att "boffa" gas var en av de mer spridda formerna för de "tuffa killarna på högstadiet" att bli hög på, dock fungerade Dannys avrådande tal ganska bra, jag har i vilket fall aldrig suttit som ett Rumänskt kloakbarn med lim i en plastpåse eller lagt min veckopeng på spraygrädde.
(SVD)

Sydsvenskan påminde mig, nu börjar helvetet med gässen. De är onda. De väser när man går förbi. De vägrar akta sig. De är faktiskt precis över allt. Hade det varit vildsvin som intog Malmö varje vår för att stanna till slutet av augusti hade det nog blivit starkare reaktioner. Folk tror att gäss inte är speciellt farliga. Har dessa människor gått genom någon av parkerna eller kanalen här i Malmö sommartid? Tror inte det. Onda säger jag!
(Sydsvenskan, Sydsvenskan2)

3 kommentarer:

Xavier sa...

inte nog med att Canadagäss är onda de är äckliga att äta med! Duger inte till något....

Fem Bilder sa...

Och för att inte nämna att de blir riktigt fula jackor...

Anonym sa...

Join the dark side, muahaha