måndag 28 april 2008

Källarångest

Joseph Fritzl, ni vet gubben som låste in sin dotter i källaren i 24 år och tyckte det var lämpligt att skaffa barn med henne, har erkänt allt. Det är ju bra och det är fortfarande synd om dottern och barnen och hela den biten. Vad jag har fastnat för är olikheterna i Expressen och Aftonbladet. Båda hade grafik över källaren som var deras fängelse och döm av min förvåning när jag inser att antingen så rör det sig om två skilda källare eller så har en av tidningarna fle uppgifter. Vem tror man på? Aftonbladets variant var en betydligt större källare med olika rum, expressen hade en variant med färre rum, får hoppas att Aftonbladet har rätt. Klicka på bilderna här bredvid för att se skillnaderna i grafiken. Och ja, jag vet att det är en onödig detalj men ack så irriterande.
Jag ser även att Aftonbladet har lagt upp bilder tagna i den riktiga källaren, ser inte så fint ut, ren misär i min mening.
Vad kan vi konstatera?
Jo att folk i de mellaneuropeiska länderna har en förkärlek för att dels hålla folk fångna under en längre tid men även för hela biten med att bygga riktiga fängelsehålor i värsta medeltidsstilen. Nu senast det här fallet, för något år sedan Natascha Kampusch som hölls fången i åtta år av Wolfgang Priklopil, Marc Dutroux som inte nöjde sig med att kidnappa utan även mördade och utnyttjade barn, med flera. Varför finner vi närmast människor kapabla att utföra dessa dåd i dessa länder? Hur lång tid tar det innan vi har ett liknande avslöjande i Sverige? Vad är det som överhuvudtaget driver en människa att begå handlingar av den här karaktären?
(SVD, Aftonbladet, Aftonbladet2, Sydsvenskan, HD)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

jag tyckte att ditt inlägg var himla bra så jag länkade till det från min blogg!


Hoppas att det är ok?

Helt otroligt konstigt att det är två olika ritningar på källaren....

Fem Bilder sa...

Det går hur bra som helst!

Läste pappersutgåvan av aftonbladet idag, en helt annan ritning än den som de publicerade online igår. Strange...

Anonym sa...

Määh va fan... var det samma som den som expressen hade då lr en helt annan olik de andra två????

Fem Bilder sa...

Den var annorlunda, dels till att dom hade gjort grafiken grå och skrämmande men även något av rummen som saknades har jag för mig