söndag 27 april 2008

Källarslav, surfare & lackklännning

Vi satt på Möllan med ett par kompisar och drack öl nu på kvällen då Billie Piper kom upp, jag undrade vad tjejen som sjöng att hon gjorde som hon ville gjorde idag. Vi gick hem, satte igång tvn och på femman fick jag svar direkt. Hon är skådespelare. Serien hon är med i heter "En callgirls dagbok" och handlar om en tjej som spelas av Billie Piper som är prostituerad och tycker det är världens bästa sätt att tjäna pengar. I det här avsnittet piskade hon en man medan hon hade en extremt glansig lackklänning på sig. Jag kommer inte titta nästa vecka.
(Youtube)

Dagens mest onödiga demonstration utfördes i Mölle på den skånska kusten idag. Ett gäng surfare protesterade mot ett beslut att bygga vågbrytare utanför Mölles hamn, vågbrytare som skulle garantera säkerheten både i hamnen och för de boende i hamnområdet. Surfarna har anmält beslutet till vattendomstolen och enligt artikeln tar deras behandling så pass lång tid att projektet går om intet.
Ska ett gäng surfare som med största sannolikhet inte bor i trakten få diktera villkoren för Mölleborna? Ungefär som att riva Öresundsbron för att Lommabornas utsikt förstörs...
(Sydsvenskan)

Det verkar vara populärt att hålla slavar i källare i Österrike. Kommer ihåg tjejen för ett par år sedan som befriades efter att hennes fångvaktare tog sitt liv, eller hur det nu var. Nu rapporterar alla tidningar om en kvinna som suttit i en mörk källare i 24 år och blivit utnyttjad av sin pappa, dessutom ska hon ha fött sju barn under tiden. Dessutom har pappan lyckats hålla det hemligt för sin fru under hela tiden. Det är givetvis fruktansvärt på alla sätt och vis men att lyckas hålla en sån sak hemligt för någon som befinner sig en våning ovanför så länge kräver ändå sin man. Jag lyckades inte hålla min tjuvrökning hemlig för pappa i mer än några månader. Jag var 15 och la hälften av barnbidraget på tuggummin för att dölja doften. Undrar så här i efterhand om det var rökdoften eller den påträngande fresh mintdoften som avslöjade mig?
Det enda jag kan konstatera är att media fått mer vatten på fulmyskvarnen!
(SVD, DN, Sydsvenskan, Aftonbladet)

Slutligen, läs igenom SVDs intervju med Anders Lago och fråga dig själv om det här god journalistik. Känns som ett typiskt fall av, vad ska vi kalla det, "han är svensk och vi bryr oss egentligen inte men han har varit utomlands och blivit uppmärksammad"-sjukan. Den som har en bättre benämning, lämna gärna ditt förslag. (SVD)

Inga kommentarer: