tisdag 29 april 2008

A brave new world gone bad

Nu har polisen med hjälp av DNA-test kommit fram till att slavdrivaren och fängelsebyggaren Joseph Fritzl verkligen är far till barnen som fritogs från källaren där de bodde med sin mamma. Han ska även vara känd sexualförbrytare från 60talet, hur har han då fått vårdnaden om barnen (eller säger man barnbarnen, förvirrande), jag kan visserligen ingenting om det Österrikiska socialvårdssystemet men visst borde en sådan sak väga tungt?
Men det som alla undrar antar jag är angående frun, hur kunde hon under 24 år hållas ovetande? Jag förstår också att man inte misstänker att ens make håller sina gemensamma dotter fången i källaren och förökar sig med henne som en kanin, men något måste hon ha anat, någon gång måste hon ha gått ner för att kolla vad det var han höll på med där nere. Om hon inte hört något där nere ifrån borde hon ha sett sin make bära ner all den mat och det vatten som behövs för att hålla dottern och barnen vid liv, eller undrat om allt det extra avfall hans fångar bör ha genererat.
Historien blir verkligen bara sjukare och sjukare. Herr Fritzl har köpt sig en enkel biljett till samma krets som Anders Eklund, Tomas Quick och Tony Olsson kommer spendera sin eviga dagar i.
(Aftonbladet, Aftonbladet2, Sydsvenskan, Sydsvenskan2, HD)

Amnestys undersökning om attityder kring våldtäkt är skrämmande. Var femte tillfrågad anser att offren får skylla sig själva. Jag vet inte vad jag ska säga. Visst det är dumt av en tjej att halvkrypa hem från en utekväll iförd kort kjol, men att hon får skylla sig själv är att ta i.
(Dagen, Sydsvenskan)

Något annat som är sjukt är att ingen har reagerat på min otroliga dubbelmoral, trots att jag klagar på att medierna gottar sig i andras olycka så fortsätter jag skriva om det. Men det verkar fungera. Igår slogs det gamla rekordet när det gäller unika besökare på den här bloggen, 697 stycken var ni som hittade hit igår.

Inga kommentarer: