onsdag 16 april 2008

Deadliest game / människovärde

Efter att ha läst om den 90-åriga kvinna i Bengtsfors som hittades död i sitt hus bland sopor, sot och bajs kom jag att tänka på mina år inom vården. Under ett par år arbetade jag både inom psyk och demensvård men även ren äldrevård.
Vissa av de sakerna som var rutin på några av de avdelningarna jag var på skulle skapa debatter som inte skulle ta slut förrän långt in på nästa decennium.
På ett ställe var det vanligt att personalen använde en aning mer kraft än nödvändigt för att få ordning på skrikiga eller besvärliga patienter, ofta på gränsen till vad som klassas som våld.
På andra avdelningar lät nattpersonalen larmet ringa i timmar genom att stänga av ljudet på larmtelefonerna så de kunde sova en stund, samtidigt låg patienter i sin egen avföring eller ibland till och med på golvet i de fall de rullat av sängen.
Värst var det på ett av psykhemmen jag arbetade på.
Många gånger var jag med när boende bands vid händer och fötter sittandes på en duschstol, sen sprutade en av vårdarna vatten med duschslangen medan den andra höll ner axlarna på personen, allt för att lugna ner han eller henne. Andra gånger serverades kall mat, ofta byttes blöjorna bara på morgonen och kvällen, vissa dagar lät man boende ligga i sina sängar trots att de var hungriga och ville upp. Jag skulle kunna berätta helt sjuka historier om herrar och damer som övermedicinerades, vanvårdades och behandlades värre än djur. Om personal som stal pengar, mat och medicin från sina vårdtagare. Om hur övergreppen även skedde verbalt, hur man var noga med att hålla uppe en fasad när anhöriga var på besök.
Men till vilken nytta?
(SVD, HD, HD2, Aftonbladet)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Människovärde kan också vara att respektera en gammal människas önskan att inte bli tvångshjälpt av myndigheterna. Det andra du berättar om tycker jag dock låter hemskt. mvh Pär

Fem Bilder sa...

Precis. Men är det så enkelt som att hon inte ville ha hjälp? Det finns faktiskt tillfällen när människor behöver tvångsomhändertas.

Anonym sa...

Hon valde själv att bo så. Hon vägrade hjälp från myndigheter. Hon släppte inte in någon. Så länge det inte skadar någon annan så får hon väl leva (och dö) som hon vill. Tycker det vore värre om socialtjänsten kom till hennes hus och sa att hon var tvungen att städa annars tvångsomhändertar de henne...
Om hon var psykiskt sjuk (vilket det inte verkar som) så är det en annan sak.

Fem Bilder sa...

Ja klart att varje människa ska få bestämma själv.
Och ska man vara ärlig så om man har nått 90 år och inte behöver hjälp med det dagliga eller är psyksjuk så kan man nog få bestämma själv.