fredag 25 april 2008

Klass 4b vs. försvaret 1-0?

Det var populärt på 80-90talet, säkert före det också, att räkna ut och sen gå ut i media och berätta med en varnande röst hur länge det svenska försvaret skullle kunna stå emot dåtidens stora fiende ryssen. Alltså, om ryssen skulle ta sina vodkastinna kanoner och blodtörstiga soldater och anfalla Sverige, hur lång tid skulle det då ta till den svenska militären skulle kavla ut sitt nederlag, när vi skulle förlora med andra ord.
Det brukade väl handla om någon dag. Idag är borde motsvarigheten bli hur lång tid våra svenska militärer skulle kunna hålla sig stridsdugliga om klass 4b på Samrealskolan i Höör bestämmer sig för en revolution mellan matten och gympan.
Även om hotet från klass 4b inte är överhängande (tydligen ska dom på friluftsdag och sen är det tre temadagar som följer), ryssen ska tydligen inte heller vara så farlig även om Putin och Medvedev inte verkar vara Guds bästa barn så känns det viktigt att ha ett försvar som faktiskt kan försvara oss.
Ska dom försvara oss är det en gåta varför målet verkar vara att lägga ner all militär verksamhet i Sverige, att bara lämna kvar ett gäng semilegosoldater som sitter och svettas i Tchad eller Kongo.
(SVD, Trelleborgs Allehanda, Sydsvenskan, Kristianstadsbladet, SVD2, HD, DN)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det hade faktiskt vart intressant att räkna på hur mycket pengar man behöver i legosoldater för att genomföra en revolution i Sverige.

Anonym sa...

Hur kan du kalla svenska soldater på uppdrag av svenska staten och i förlängningen svenska folket för "semilegosoldater"?

Har du brist på respekt för människor som gör uppoffringar för något större? Sverige behöver fler som dem, inte fler av din sort.

Fem Bilder sa...

Nej jag har ärligt talat stor respekt för de som åker utomlands, jag tycker det är något fint i att ställa upp för andra människor, hade jag fått chansen hade jag övervägt att ta den. Däremot tycker jag det är hyckleri så som värnplikt och anställning i nordic battle group och liknande fungerar.

magnus sa...

Varför kommenterade du "Magnus is a hater" i min blogg, bara för att få läsare till denna blogg?

Du är uppenbart otrevlig.

Fem Bilder sa...

Magnus: läs igenom ditt eget inlägg så upptäcker du nog varför. Och ja, varför inte för den delen din kommentar.

Anonym sa...

товарищи расисты, имейте совесть

magnus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
magnus sa...

Jag har läst det nu och jag begriper fortfarande inte vad det är som får dig att påstå att jag är hatisk.

Att du kastar ur dig anklagelsen mot mig gör mig orolig beträffande yttrandefriheten. Jag kritiserar ju t ex att Ulf Johansson, chefredaktören på Allehanda, av Rawia Morra utan att bemötas anklagades för att vara lika ond osm Usama bin Laden, men är det hat? Är det har att jag påpekade att Expo jämte Kalmar-bloggaren och -journalisten Kurt Lundgren och rasister och nazister klassat mig som islamofob?

Även det är ju oroväckande beträffande yttrandefriheten, och du verkar vara villig att kasta mer sk*t på mig än den jag fick från Expo.

Jag tror möjligen att du är en feg medlöpare till en sådan attityd när du slänger ur dig vad du slängde ur dig.

Kan du nu inte förklara varför du kallade mig "a hater" så får jag överväga om jag ska gå vidare med detta.