fredag 18 april 2008

Raketer mot samer och ajaj

Något har hänt. Jag tror det är något så fruktansvärt omanligt som en nerv som kommit i kläm någonstans vid ljumsken/låret. Det gör ont att ta ett steg. Det strålar. Det gör ont att sitta normalt. Det värker. Kanske lite fest är medicinen? Om ungefär en timme kommer folk hit. Jag tror jag ska festa halvliggande idag.

Samerna är Sveriges mest utsatta folkgrupp enligt vissa. De kämpar för att få leva sina liv som de gjort sedan urminnes tider (men var skoter och helikopter kommer in i de traditionerna förstår jag inte) och nu ger sig till och med rymdforskarna in i förtrycket mot samerna. En raket som skickades upp från Esrange damp ner i närheten av några samer som var i full färd att driva med ett gäng renar. Är det dags att ta ställning för eller emot samerna nu?
(Sydsvenskan, HD)

Någon borde göra något för att stoppa barnäktenskapen. Nu senast var det en åttaåring i Jemen som faktiskt kunde lämna sin ålderstigne man efter ett domslut. Men alla dom andra barnen? Borde inte FN, EU eller någon annan med lite mer makt än mig eller dig reagera starkare? (Sydsvenskan, Aftonbladet, HD)

1 kommentar:

Anonym sa...

samerna had it comin´