söndag 20 april 2008

Från svart till vitt

Jag kommer inte ihåg om jag har sagt något men för några veckor sedan blev det klart att jag och flickvännen slipper andrahandshelvetet, vi har med andra ord lyckats lägga vantarna på den heliga gralen, ett förstahandskontrakt i Malmö.
Vi flyttar från en etta på St. Knut till en etta i Västra Hamnen, precis brevid Torson men ack vad långt från de platser jag rör mig på idag.
Ett förstahandskontrakt är nog det mest eftertraktade och svårt åtkomliga i vår generation i Malmö idag, jag känner personer som sökt lägenheten efter lägenhet i tre-fyra år utan att ens blivit kallad på visning på annat än tidsbestämda andrahandskontrakt, ofta svart, ibland vitt.
Vi upptäckte till exempel för ett tag sedan att vi har bott svart sedan september
Att den trevlige mannen som så snabbt som möjligt ville att någon skulle hyra av honom, samma man som varit omöjlig att komma i kontakt med, har lurat oss hela tiden. Till på köpet så har han plussat på hyran med ungefär 1500:-. Dumma, dumma herr R Persson.
Min plan för att få tillbaka våra pengar och sätta dit R Persson så hårt som möjligt var att ringa, hota lite sublimt, säga att vi ringer hyresvärden och gråter om han inte betalar tillbaka, om inte det går, så träffa honom och bara vara så där hotfullt seriös. Jag tycker min plan låter som en vinnare, att det går snabbt och dessutom så får vi tillfredsställelse, flickvännen sa nej och gav mig en av sina norrländska mördarblickar. Hennes plan, som nu är satt i verket, innefattar Hyresgästföreningen, jurister och gå den långa tråkiga vägen för att få rätt. Efter hennes juridikstudier har hon alldeles för stor tilltro till systemet. Men antagligen har hon rätt, hon har så ofta det, det är lite irriterande, eller egentligen inte.
I vilket fall, Västra Hamnen, attraktivt läge och nära till vattnet. Det är ju fint på sommaren, september till april blåser det 22 m/s i snitt och allt är grått.
Utmanande arkitektur, javisst, men helt utan själ och historia. Nära till stan, jo om man räknar Kronprinsen och Ribban till stan så visst, om man anser att stan är Lilla Torg till Möllan så nej.
Men det kommer bli bra, det säger flickvännen, och hon har som konstaterat oftast rätt.
(Sydsvenskan, Sydsvenskan2, Metro, Metro2)

Annat värt att nämna är att SVDs artikel idag om förhörsmetoder och liknande är riktigt intressant (SVD), att Bill Cosby går från fejkade program där barn säger onaturliga saker till hip hop, jag gråter lite (SVD, Kingsize) och att utställningen "Bodies" I Köpenhamn får mig att vilja gå på museum, döda kroppar balsamerade och fixade ställs ut, ska enligt uppgift vara dödskul (Sydsvenskan, HD).

Inga kommentarer: