torsdag 15 maj 2008

Sverige hatar Israel #2

Jag skrev för några veckor sedan ett inlägg som inte var helt omtyckt, en hel del obehagliga kommentarer ledde till att alla kommentarer på det inlägget raderades.
Vad jag skrev om? Jo, Israel och deras jubileum, varför de har rätten att fira och att Israelerna också är människor. Inte populärt att påpeka andra människors lika värde. Det vet jag.

Igår var det i vilket fall på dagen 60 år sedan staten Israel utropades. Grattis. Några svenska politiker hade skrivit en debatt artikel i Aftonbladet och vips var hatkarusellen igång. Ännu en gång bevisar Sverige sitt kollektiva hat mot staten Israel och mot dess befolkning. För att inte upprepa mig själv, läs det gamla inlägget.
Ser ni inte det absurda i hatkarusellen? Vad baserar ni ert hat på? Varför hatar ni den vanlige mannen och kvinnan på gatan? Varför får Israel bära skulden för allt ont som hänt i regionen?

Givetvis är Israel inte oskyldiga i Palestinakonflikten, i varje konflikt finns två sidor, man måste dock skilja på staten och befolkningen i sådana frågor, inte anklagar ni era grannar, arbetskamrater och barn för det svenska staten gjorde fel när de egyptiska männen utvisades med hjälp av CIA för några år sedan?
Ni anklagar dom nog inte heller för att den svenska staten lät tyskarna rulla genom vårt land för att kunna döda norrmän, våra grannar och bröder sen många år, under andra världskriget? Ni förstår vad jag menar.
(Aftonbladet, SVD, SVD2, DN, HD, HD2, Sydsvenskan)
Läs speciellt debattartiklen på Sydsvenskan sida.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker faktiskt det allmänna hatet mot USA är värre. Eller iaf mer utbrett i samhället och mer påtagligt. Svenskarna HATAR verkligen Bush. Amerikaner anses vara allmänt korkade, allt enligt youtube. Amerikaner vet inget om världen det säger ju Michael Moore.. Amerikanerna är feta och lata. Svenskarna hatar USA.

Fem Bilder sa...

Jag håller med, jag vet inte om det är värre men det är definitivt samma sak.

Anonym sa...

Europa har hatat judar 2000 år.
Läs Foxman: Good PR can't stop anti-Semitism iJPost

I JPost kan man också se videon
'Google shmoogle'
Google founder Brin, News Corp.'s Murdoch in Israel to honor 60th b-day.
"Google shmogle, heders doktor" sa Brins mamma till honom sedan han startat Google. Gå och ta en riktig doktors examen.
Eva

Fem Bilder sa...

Ja det känns som en dubbelmoral utan like att man först förföljer ett folk i hur många år som helst, något hemskt händer i det här fallet förintelsen, sen har man en attityd mot dom som går ut på att antingen är dom offer och ska behandlas som offer som man inte riktigt vågar kritisera eller så går man på ordentligt och fördömer deras stat totalt. Om vi börjar behandla varandra som människor, lika värda sådana till och med, tror jag allting hade flutit på lite lättare.

Anonym sa...

Är det Björn Kumm som förföljt judarna. Eller har alla i Europa förföljt alla judar. Hur var det med generaliseringar. Jag fattar inte positionen. Det ska kritiseras men ändå inte?

Fem Bilder sa...

Det är ett välkänt faktum att judarna utsatts för olika förföljelser och fördomar genom tiderna. Med det i ryggen är det lätt att generalisera.

Anonym sa...

men du är emot generaliseringar ibland?

Fem Bilder sa...

Jag vet inte riktigt hur vi kom in på det men jag är precis som alla andra fylld med dubbelmoral. Och på det stora hela är generaliseringar inte rätt, men i vissa fall är dom berättigade, sen generaliserar i stort sett alla människor hela tiden, även jag.

Anonym sa...

Hatet mot Israel och USA tenderar att bli generellt. Så mycket värre beteenden ignoreras i andra länder medan nyhetsmedia använder oerhört mycket resurser för att kritisera vad som händer i Israel.
Eva