tisdag 13 maj 2008

Hjälp mig förstå

...logiken i att ännu en gång höja priserna på kollektivtrafik för jag förstår inte alls.
Om man vill att folk ska ställa bilen och hoppa på ett tåg eller en buss istället, varför inte se till att det blir billigare att åka kollektivt än att ta bilen.
Ta mig som exempel, folkhögskolan jag går på ligger två mil utanför Malmö, månadskortet ligger på 640 kronor i dagsläget, om man då höjer med de 10% de har lovat så hamnar det runt 700 kronor.
Att åka bil, vi tar inte vår Saab som exempel eftersom den tveksamt lever ända till höjningen, som drar runt 0.6 liter per mil, fyra mil om dagen hamnar på en kostnad av 624 kronor. Då ska vi även räkna med att om man gör som vi gjort, att dela bensinkostnaden på fyra så blir det en löjlig skillnad!
Jag tror jag fortsätter vara en del av massbilismen som inte så sakta men väldigt säkert dödar vår jord.
(Sydsvenskan)

Inga kommentarer: