söndag 4 maj 2008

Sverige hatar gatukonst

För ett tag sedan skrev jag om Mark Jenkins som hade prytt Malmö med sin konst, där nämnde jag också favoriten Bansky, Bristolkillen som sysslar med graffiti, är superhemlig och en av de största legenderna inom konsten i vår tid.
Han öppnade i dagarna sin första utställning på ett par år i London, The cans festival, där han har fått chansen tillsammans med ett antal andra målare att smycka en hel gata.
Läste en artikel (länkad inom parenteserna nedan) om festivalen och ångesten över att inte kunna åka dit kröp omedelbart upp längs soffbenen, när jag insåg hur litet utrymme gatukonsten får i Sverige i allmänhet, Malmö i synnerhet, slog ångesten som en slägga i bröstkorgen.
Jag är övertygad om att det finns massor av konstnärer i våra städer som skulle vilja utveckla sina idéer och sina förmågor, att få chansen att göra något som blir accepterat och inte borttvättat, att komma bort från att måla tåg och industriväggar, att få chansen att visa vad de kan bidra med.
Jag lovar min eviga respekt och älskan till den stad som tar tag i det och ger folket en festival i stil med The cans festival.
I Malmö är det enda stället (i city i vilket fall) två av väggarna vid p-huset Anna som lokala graffitikonstnärer fritt kan måla lagligt, med lyckat resultat dessutom. Många gånger när vi hämtat bilen har allt från 13åriga killar till 80åriga damer stått och beundrat när artisterna varit i full gång. Dags för fler lagliga väggar och friare konst i Malmö?
(DN, Mark Jenkins, Banksy, The Cans Festival, Art Of The State)

Inga kommentarer: