söndag 4 maj 2008

Humlan och jag

Det började för någon vecka sedan. Det hade flugit in en humla som irrade runt bland bladen på en av våra blommor, jag hjälpte den ut med ett vikt kuvert och stängde sen snabbt fönstret. Sen har det fortsatt så.
Tilläggas ska att jag är riktigt rädd för insekter, en otroligt löjlig rädsla men trots allt högst aktiv.
Igår när vi kom hem, vi hade grillat nere på Ribban, så sitter en helt svart humla vid listen som löper längs golvet vid kylskåpet i köket. Den överraskade mig verklig, i stil med någon som gömmer sig bakom en dörr och hoppas fram när du minst anar det. Men skolflickeskrik var mycket befogat.
Den här gången hoppade jag över kuvert och fönster och greppade direkt efter dammsugaren. Borta!
I morse skulle jag vara herr bra pojkvän, jag gjorde ostomelett och te till flickvännen när jag ser en humla krypa över golvet. Även den helt svart. Även den hamnade i dammsugaren. Vad jag inte förstår är hur den kunde ta sig in i lägenheten, alla fönster har varit stängda över natten och vad jag märkte gömde sig ingen humla när vi stängde i går.
Så nu har jag jagat upp mig själv genom att läsa på olika sidor om humlor som bygger bo i isoleringen under tak och väggar, om snylthumlor som tar över andra humlesamhällen och annat upprörande. Det ska bli så skönt att flytta.

Inga kommentarer: