fredag 16 maj 2008

Nu ryker principerna

Rent principiellt förstår jag tanken bakom höga bensinskatter och därmed ett högt bennsinpris, jag förstår att vi måste hejda massbilismens utveckling och att om vi ska klara diverse miljömål så måste vissa saker förändras.
Men när vi tankade igår morse och det stod 13.39 kr/l på kvittot så blev det lite för mycket, jag gillar Saaben men inte så mycket att jag häller i henne droppar för 14 kronor litern. Det är så lätt att kasta undan sina annars så stolta principer när man drabbas själv, jag gjorde det väldigt lätt i vilket fall.
På DN läser jag att Statens institut för kommunikationsanalys har räknat ut att bensinpriset måste höjas med det dubbla, alltså till 27 kr/l till 2020 om utsläppen ska minskas. Det gör ont i plånboken bara att läsa om det. Det börjar bli dags för folk att tänka till, för att ha råd med de nödvändiga bilresorna kanske vi alla borde börja cykla/ gå /åka kollektivt när vi inte ska så långt eller när möjligheten finns. Alla pratar om hur hemskt det är med klimatförändringar och annat djävulskap som drabbar vår jord men ingen verkar engagera sig. Jag tror inte det hjälper att bara sortera sin sopor i vått och torrt, plocka bort plastförpackningar och panta sina ölburkar. Det behövs mer.
Men man ska börja smått, inte chocka sig själv så idag köper jag ekologisk mjölk, vad det nu gör för skillnad.

Förresten, hur går detta ihop med beslutet att höja priset på resorna med tåg i Skåne med 10%?
(DN, DN2, Sydsvenskan, HD,)

Inga kommentarer: