måndag 5 maj 2008

Louis Vitton och svälten

Dagens mest absurda är historien om svenskan Nadia Plesner som designade en t-shirt för att stödja Darfur. På t-shirten ses ett utmärglat barn bära en väska och en liten hund i sann Paris Hilton-anda. Väskan är för lik Louis Vittons väskor, enligt företaget själva, de begär böter på 5000 euro om dagen på grund av detta, men Nadia vill inte betala. Jag vill inte vara den som pekar finger men är inte Louis Vittons handlade ett bevis på att de multinationella företagen inte bryr sig om kriser som Darfur? Hur mycket de än ställer upp på modevisningar med syfte att samla pengar till just dessa kriser.
Och rätta mig om jag har fel, men ett företag kan väl inte begära skadestånd utan att ha blandat in någon del av rättsväsendet? Om fallet är så att det går bra så ska jag genast sammanställa en lista på personer som ska betala skadestånd till mig.
Listan är lång.
(Aftonbladet)

Senaste om källarfångarna och dess tyrann till förtryckare/far/farfar/osv är att herr Fritzl började planera källaren redan när dottern var 12 år gammal vilket innebär sex år innan hon låstes in. Inte nog med det, hon ska ha tvingats hjälpa till att bygga sitt fängelse också.
Tydligen ska stanken vara så pass påträngande där nere att polisen inte klarar av att arbeta där några längre stunder
(SVD, SVD1, Aftonbladet)

1 kommentar:

Anonym sa...

Louis Vuitton,sil vous plait!