fredag 9 maj 2008

Folkhälsans falska räddare vs. Beirut

Andra natten i vaktkuren i hamnen startade vid åtta tiden. Lite action när en mystisk bil körde runt och var, ehm, mystisk. Det blåser från Norra Hamnen mot mitt tillhåll och sprider en lukt av bränd plast, kanske kabelbrännare, jag har läst om dom, stjäler kablar och bränner bort plasten för att sälja kopparinnehållet. Det ska tydligen finnas pengar idet. Min näsa börjar klia när saker brinner så jag får nog hålla mig åt CSN och nattvaktsjobbet. I övrigt inget speciellt spännande.
har tittat på två avsnitt av "Spaced" med Simon Pegg (han heter väl så, killen som var med i Shaun of the dead och Hott fuzz), underhållande.

Har kollat igenom de flesta dagstidningarna nu, det gör ont i hjärtat när jag läser om oroligheterna i Beirut, jag hade velat få chansen att besöka staden innan inbördeskriget för en massa år sedan, ska tydligen ha varit fantastiskt. en av mina bästa vänner när jag var liten kom från Beirut, eller utanför tror jag, hans pappa visade ibland gamla videos från sin hemstad och han blev alltid lite blank i ögonen när kameran vändes mot hans gamla gata med hans gamla hus och hans riktigt skabbiga hund. Undrar om jag hade blivit blank i ögonen om jag var i hans sits och Beirut var utbytt mot Lund eller Malmö. Jag tvekar. Men man ska aldrig säga aldrig.
(Sydsvenskan, SVD, SVD2)

För övrigt förstår jag inte varför ICA ska agera räddare av folkhälsan och sluta sälja cigaretter, ska de köra den linjen kan de lika gärna göra det rakt igenom och sluta sälja produkter med fett och socker. Eller ta det till det ultimata steget, reglera hur mycket av olika varor kunderna får ta med sig ut ur butikerna, ett paket smör, 300g ost, högst ett paket bacon per hushåll och så vidare.
(Dagen, SVD)

5 kommentarer:

Unknown sa...

För övrigt vettigt sagt om ICA som rfäddare av folkhälsa, var går gränsen? Allt e farligt!

Anonym sa...

Fast få människor lyckas vara "passiva socker och fettanvändare"..

Jag tycker att initiativet är alldeles utmärkt!

MFz sa...

håller med anonym, det är sällan man ser lite etik och moral hos stora kedjor. borde uppmuntras. hoppas coop och hemköp också hakar på!
att försvara cigarettanvändning känns väldigt förlegat.

Fem Bilder sa...

Anonym och Mfz: Men någonstans måste gränsen dras där vi inte längre tillåter att vår fria vilja begränsas. Att ett företag som ICA ska få försöka styra om jag ska köpa och bruka tobak är väl lika galet som om dom hade gått andra hållet och lagt sin kraft på att få mig att fördjupa mitt brukande.
Klart man kan ta till argument som att ICA är ett företag som precis alla andra företag väljer vad det säljer och hade det stannat där hade det varit fint. Men diskussionen landar inte där, i förlängningen blir det en del på en hetsjakt på en viss del av befolkningen. Sen om man tar steget att ta bort varor som tobak ur sitt sortiment för att det är farligt så borde man som redan nämnt utöka det till andra farliga varor också...

Anonym sa...

Kommer ihåg att British Airways för några år sen ville sluta med att servera Alkohol på sina flyg, men först skulle dom "övertala" några andra flygbolag att gå med så dom inte tappade passagerare med att vara ensamma om det. Verkar inte vara nått annat bolag som nappat på iden. Så bye bye Ica.