tisdag 6 maj 2008

Nu laddar jag bara creddig musik

En 31-åring dömdes till villkorligt i går, brottet var fildelning och Sverige börjar svettas.
Nu kommer alla de rykten som har florerat de senaste åren, ja sedan Napster var i gång och man laddade låtar styckvis på modem, få mer vatten på kvarnen. Ryktena som får den vanlige användaren och fildelaren att viska saker till varandra i stil med "nu kan polisen se exakt vad du har laddat ner och du åker dit oavsett om det är en låt eller 1000 låtar" och "det är helt sjukt att man inte kan ladda ner utan att behöva oroa sig". Först och främst har jag riktigt svårt att tro att någon skulle orka sätta dit varenda person som har laddat ner Madonnas senaste eller tittat på någon Disneyfilm på datorn, då hade det svenska rättsystemet brakat i hop på bara någon vecka, sen är det inte sjukt alls att man inte får ladda ner. Jag är en av dom som laddar ner men jag förstår också varför musikerna gärna vill få lite betalt för sina alster, för deras jobb. Det är ju som att herrarna och damerna som sitter på Samhall inte skulle få betalt för alla persienner de monterar, att vem som helst skulle gå in och välja ut en passande längd och sen sätta upp i fönstret i sin gillestuga.
Jag vet vad jag gör, jag ska bara ladda ner riktigt creddig musik och film så att den dagen jag åker fast, om jag gör det, så är det för något fint, det hade varit förödande att få sin bild publicerad i Aftonbladet för att man inte kunnat hålla fingrarna borta från senaste Smurfhits eller Darinskivan. Hellre döden än det.
(SVD, NyTeknik, DN, Sydsvenskan)

1 kommentar:

Anonym sa...

vad är det för fel på darin