fredag 1 augusti 2008

Utrota vargen?

Det skrivs om en ponny som naturen hade sin gång med i tidningarna idag.
Ponnyn Korven (så ironiskt namn) strövade fritt på familjens ägor i 20 år tills en dag den stora stygga vargen kom och gjorde slarvsylta av den.
Givetvis är vargen den onda i historien eftersom den inte avlats i tusentals år och förlorat alla sina naturliga instinkter.
Naturligtvis kommer folk skrika fula ord efter mig efter som jag är skåning och inte förstår det onda som kommer med ett hälsosamt vilt bestånd av vargar.
Visst kan jag förstå sorgen hos familjen, jag har aldrig haft häst och aldrig haft någon kontakt med dom, okej jag red gråtande på en häst runt en manegen på en cirkus när jag var fem år gammal och efter det tycker jag hästar är lite obehagliga men jag förstår. Vad jag inte förstår är varför det är så viktigt att få folk att ta in att vargen är av ondo, varför vargen får bära hundhuvudet så fort dess instinkter slår till.
Alla människor tycker det är fel när en elefant fälls i Afrika, eller ett lejon eller valfritt annat djur, men varg, det verkar var och annan vara beredd på att utrota. Sjukt!
(AB, SVD)

6 kommentarer:

Andrea sa...

Ja men för guds skull, hur mycket glädje skänker en varg åt ett spädbarn? Inte kan man klappa eller rida den?

Vargar går inte ens att dia för mjölk. Således kommer ingen att sakna dem, precis som vi inte kommer sakna delfinerna, frisk luft eller varandras sällskap en tråkig novembersöndag!

Fem Bilder sa...

Haha, ironin kittlar minna sinnen

MFz sa...

evolution strikes again.
ponnyn var för tjock för att hinna undan.

så går det när man betar i 20 år :

Fem Bilder sa...

med din tolkning av evvolutionen så försvinner västvärlden om, hmm, säg 100 år

Anonym sa...

man kan bara hoppas

Anonym sa...

Hur kan man tycka synd om en häst som blir dödad av en varg för mat när tusentals hästar blir dödade varje dag för att bli mat åt människor?
Jag fattar inte...
Kan inte alla bara dö?