lördag 2 augusti 2008

Folkligt?

Just nu pågår Europride i Stockholm. I tv, tidning och särskilt på bloggar så myser man över hur Priden har blivit folklig. Men hur folklig är den egentligen?
Genom tv och tidningar ser vi och hör vi den delen av rörelsen som klär sig i extrema kläder, lever upp till stereotypen på alla sätt och inbefriar våra förhoppningar. Vad man missar är alla som inte bor i storstäderna eller som till vardags har kontakt med hbt-personer. Folk i de mindre orterna, de som inte bor krig Stockholm , Göteborg och Malmö.
Risken är att deras kontakt med den världen blir genom "Will & Grace", Prideinslagen på nyheterna och när Gardell får tid i rutan genom att "Mormor gråter" visas. Med andra ord riskerar man att alienera den större delen av befolkningen, den delen av befolkningen som då, nu och i framtiden kommer tänka "dom får vara på sitt sätt bara dom inte är det här". För om Babsan-varianten och latexkillarna var enda bilden jag hade av hbt-rörelsen, hade jag nog också varit en aning skeptisk.
Med andra ord, det hade nog varit nyttigt att visa en annan bild av dessa personer, en bild av den mer normala, vanliga bögen eller flatan.
(SDS, AB, AB2, Dagen, SVD, SVD2, DN, DN2, Stockholmpride.org, SVD3)

13 kommentarer:

Anonym sa...

"För om Babsan-varianten och latexkillarna var enda bilden jag hade av hbt-rörelsen, hade jag nog också varit en aning skeptisk.
Med andra ord, det hade nog varit nyttigt att visa en annan bild av dessa personer, en bild av den mer normala, vanliga bögen eller flatan."

Men har du själv besökt en gayparad? 80-90 % där är "vanliga", det är minoritet som är läderbögar och transsexuella. Men media tycker det ber bäst bilder att ha med dem i tidningarna.

Varför inte själv besöka en gayfestival så kan du ju sedan informera dina vänner om hur det verkligen är istället för att sprida myter om att de flesta i paraden och på festivalen är extrema? För övrigt har folk rätt att vara extrema men det är en annan diskussion.

Bengt Held

Fem Bilder sa...

Jag har aldrig haft möjligheten att besöka en gayparad.

Det är just det jag menar, media visar en bild, den bilden som vi som folk vill se, den verkar vara latex, paljetter och drama.
Jag kom att tänka på det just innan jag gick in och läste din kommentar, att jag nog hade formulerat mig lite klumpigt.
Men nu har jag chansen att förtydliga mig,
Jag vet att större delen av rörelsen och större delen av deltagarna i paraden och i festligheterna är vanliga killar tjejer och tanter och gubbar i sneakers och jeans, vad Hbt-rörelsen borde lägga mer krut på att få fram de som folk kan identifiera sig med, få dom att se att det just är vanligt folk som du och jag.
Klart har folk rätt att vara extrema, men ibland går det ut över syftet.

Anonym sa...

Jag var där idag och såg
bla 3 gamla gubbar som klätt ut sig i kvinnokläder och utanpå hade de stora lösbröst. Det var ju folkligt och "normalt".

Ps. Bry dig inte om Bengt Held. Han är besatt av att rätta till felaktigt PK texter. Ds.

Fem Bilder sa...

Helmer: Bengt Held har kommenterat flera gånger på den här bloggen och alltid hållt sig till ämnet och dessutom kommit med matnyttig fakta. Det uppskattar jag.
Problemet jag har med de som kommenterar är att så fort ett brott ellre homosexualitet kommer upp på agendan så är rasister och liknande folk framme och slänger skit omkring sig och påstår osanningar.
Inget sublimt om ditt inlägg dock!

Btw, om man tittar på revy och buskis avdelningen i landet (hatobjekt) som nog får räknas till folkligt är det du såg nog toppen av folklighet. :)

Anonym sa...

"Jag var där idag och såg
bla 3 gamla gubbar som klätt ut sig i kvinnokläder och utanpå hade de stora lösbröst. Det var ju folkligt och "normalt"."

Men måste alla ca 50 000 i en parad ha tröja och jeans? Är det fel om vissa som ploj klär ut sig? De där gubbarna är nog inte så klädda så där till vardags. Precis som hundratusentals heterosexuella i Brasilien är lättklädda i bikini och badbyxor i karnevalsparaden där.

Saint, är du förresten kille eller tjej och hur gammal är du? Nyfiken. :-)

Bengt Held

Fem Bilder sa...

Haha, jag är en kille på 25.

Anonym sa...

Och du bor tydligen i Malmö och vill besöka Regnbågsfestivalen?

Det tycker du jag ska göra. Om du tycker läderbögarna är läskiga kan jag hålla dig i handen i paraden och "skydda dig" emot dem. Bra eller hur?
:-)

Bengt Held

Anonym sa...

Så vad är det med läderbögar som inte är folkligt?


Och folkligt är? Avskalat och något som följer den stadgade normen?
Har du tänkt på att homos kanske inte vill tillhöra det samhället som förtrycker dom?

Heteros, ni är tråkiga och har inte ens en egen flagga.

Fem Bilder sa...

Och där är problem nummer två, en grupp människor som skriker efter att bli accepterade av det samhälle de samtidigt förskjuter.

BH: Haha det är lugnt. Läder är lite läskigt dock.

Anonym sa...

Hiroshimatelegrafen

Det roliga är att när heterokillar har mc-kläder på sig, läderkläder eller liknande då är det något "manligt" och inte "udda".

Men när vissa bögar har läderkläder trots att de kanske inte har mc, vad är det då? Det bore väl också vara "manligt" och inte "udda".

Läder som läder.

Läderbögarnas kläder är dessutom i svart vilket traditionellt är en "manligare" färg än de röda läderkläder som många mc-killar har.

Vad är det som egentligen definierar vad som är udda och inte udda?

Om några mc-killar i i läderdräkt skulle vara med i sossarnas förstamajdemonstration skulle då många oja sig över hur mycket fördomar det nu kan bli om sossar. Folk kan ju få för sig att sossar generellt är klädda i läderdräkter när de har fest och sånt. :-)

Jag är bög och jag håller inte med Hiroshimatelegrafen. Jag är en del av vårt gemensamma samhälle tillsammans homo, hetero och bi. Alla HBT-personer tycker inte likadant. Precis som alla heterosexuella inte tycker likadant.

Bengt Held

Anonym sa...

Det "HBT-personer" och dess PK-anhängare vägrar att acceptera är den enkla sannigen att majoriteten av vanliga människor bryr sig inte och har inget intressse av att bry sig om HBT-sexualiteten, varför skulle dem? Många ställer sig frågande till varför man måste hoppa omking och tjoa och visa att man minsann är HBT, vi vet att ni finns, vi bryr oss inte, släpp det, gå vidare, aceptera, hitta nån ni tycker om och ha hbt-anpassad sex med den om ni nu vill och hur ni nu vill. Priden skapar förakt.

Så varsegod, låt nu pk-anpassade hat-attackerna hagla över mig.

Anonym sa...

"Det "HBT-personer" och dess PK-anhängare vägrar att acceptera är den enkla sannigen att majoriteten av vanliga människor bryr sig inte och har inget intressse av att bry sig om HBT-sexualiteten, varför skulle dem?"

Inte folk. Du bryr dig inte.

450 000 människor brukar vara åskådare vid Prideparaden i Stockholm. Vilket annat evenemang i Sverige har de siffrorna?

Om det är politiskt korrekt att vara för lika rättigheter ja då är jag och majoriteten av svenska folket politiskt korrekta. 71 % är för en könsneutral äktenskapslag.

Bengt Held

Anonym sa...

Mycket tyckande. Hur är det med kunnande? Jag har samlat en mängd medicinska rön här:

http://luzgannon.blogspot.com/

Folklig, tja, det hela är våldsamt uppbackat och lanserat uppifrån, vilket brukar fungera.