torsdag 14 augusti 2008

TV-licensen känns torr och trött

TV-licens. En av de där sakerna som vi svenskar älskar att hata mest. Jag vet inte riktigt vilken sida jag står på. Jag förstår att bra public service-kanaler (PS) i TV och radio måste få kosta och att dessa kostnader måste tas någonstans ifrån, jag förstår även PS funktion som en balanserad punkt i ett reklamfinansierat samhälle. Å andra sidan ska väl SVT och SR konkurrera med samma regler och förutsättningar som resten av medierna. Ingen skulle acceptera en statligt ägd tidning, men TV och radio, där är det annorlunda, tydligen. Jag gillar inte det statliga ägandet på marknader som uppenbarligen klarar sig bra utan att staten är en ständigt närvarande aktör.

Nu skriver bland andra Christina Jutterström (fd SVTchef) om hur licensen kan förändras, istället för att man ska behöva betala för innehavet av en mottagare ska avgifternas tas ut som en extra skatt. Galenskaper. Visserligen får alla vara mmed att betala, men alla tar inte del av SVTs eller SRs sändningar.
Varför inte ta ut en avgift på de abonnemang var och varannan svensk har skaffat hos Viasat, Boxer eller någon av de andra TV-företagen, visserligen missar man de med fria boxar men å andra sidan behöver de utan TV inte betala.
Vad jag vill komma fram till är att TV-licensen känns lite torr och gammal, lite trött om man vill, nya vägar krävs men att alla skulle betala är nonsens.

Wikipedia hittar vi en lista över olika länders avgifter, omräknat i euro betalar vi svenskar 214 euro per år, i Danmark måste man punga ut med 340 euro och i Albanien kommer man undan med 0,40 euro per år.
(AB, SVD, SVD2, DN)

4 kommentarer:

Anonym sa...

tvlicensen är som en statligt virus.

Anonym sa...

licensen betalar för svts fina program, utan den hade vi aldrig fått titta på helgmålsringning, ur eller det kommer mera när det begav sig. skrota svt, skrota licensen och inför ett system där staten inte styr vad som sänds på tv. aktuellt och rapport är sossemedia som mer och mer glider mot moderaterna.

Lupus sa...

Jag har ingen TV och har inte haft det på många år. Har heller inte tittat på det hos någon annan. Tycker att det är fel att jag ska behöva börja betala för det.

Anonym sa...

Jutterström skulle ha rätt om det verkligen VAR public service man bjöd på, men så är det ju inte, för i huvudsak är det samma skval som allt annat. Alltså har Jutterström fel.