måndag 4 augusti 2008

Och dagens verklighet

Enligt Brottsförebyggande rådets siffror är det ett rent helvete att vara tonåring idag. På de olika platser en ung flicka eller pojke idag kan tänkas interagera med sina likar förekommer mobbning, hot, trakasserier och allt det där andra som man helst inte vill utsätta sina barn för.

Jag minns, med risk för att låta föråldrad, när jag började sitta online. Min pappa skaffade ett 14.4 modem till vår dator under den första delen av 90-talet, vi var först bland de jag kände. Min tid online bestod mest av att sitta på StingNet, Expressens BBS, där var det så otroligt harmlöst. Inte alls som monstersidorna idag. Då tog allting en evighet att ladda, men jag var van, efter att vara uppväxt framför en C64 med bandspelare så var laddtider på under halvtimmen en gudagåva.

Sanningen är nog den att möjligheterna har utökats, även för de yngre, de vi gjorde på raster och efter skolan för 10-15 år sedan gör dom hela tiden på internet, obegränsat, utan att någon slänger en välriktad "min storebror kan karate" efter dom.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad, tänk på det barn.
Kan det vara en tillfällighet att samma dag som siffrorna kommer publiceras även artiklar om att utskrivningen antidepressiva läkemedel till barn och ungdomar ökar?
(Dagen, Dagen2, SDS, SVD, SVD2, SVD3, AB, DN)

Inga kommentarer: