lördag 9 augusti 2008

Om halal, rollspel och Paris Hiltons rötter

Första. Det är underhållande att ett par av de mest populära kycklingsorterna som säljs i vårt land är smyg halalslaktade. Det gör ju ingen skada, kycklingen smakar nog likadant (jag äter inte kött men kan föreställa mig) och när familjen Arvidsson i Västerås lagar kyckling på fredagen, känner de sig nog inte mer muslimska än tidigare. Jag förstår fördelen för muslimerna med denna smygmärkning. Som vegetarian sedan tio elva år kan jag intyga att det i vissa fall kan vara svvårt att hitta produkter som man blir nöjd med till bra priser. Det var värre för bara några år sedan. Om detta underlättar livet för muslimerna i vårt land så tycker jag man ska fortsätta med smyghalalslakten.
(Dagen)

Andra. Sydsvenskan skriver ännu en artikel om rollspel och dess utövare. Jag måste erkänna, jag har och har alltid haft otroligt mycket och djupt rotade fördommar kring människorna som sysslar med just rollspel. Den senaste artiklen handlar om ett förening som håller till i en källar lokal på Väster i Lund, där är knappt några tjejer och de har lyckats bli så många som 100-200 stycken. Mina gamla Lundaområden. Artiklen motbevisar inte direkt mina fördommar.
(SDS)

Tredje. Arga norrmän kissar ner sig av misstro när Paris Hilton som ska komma till deras lilla by för att söka sina rötter för något nytt underhålningsprogram. Kan det vara byns enda chans att hamna på kartorna? Hur som helst stavas det nyhetstorka. Om en vecka kommer ingen ihåg det här.
(AB)

Inga kommentarer: