måndag 21 juli 2008

SSU och friskolorna

Jag har inget emot friskolor, jag tycker faktiskt det kan vara ett bra komplement till de traditionella kommunala skolorna. Men nu när SSU vill starta friskolor, först var det i Borås och nu har de ansökt om möjligheten att starta friskola även i Stockholm. Jag tycker det är fel att tvinga påp barn politiska idéer, att forma dom efter en ideologi och inte efter sunt förnuft. Vad jag vet skulle det vara de första friskolorna startade med en stark politisk tanke bakom.
Jag minns att de ansökte 2004 också, då sa skolverket nej. Undrar hur det går nu.
Det enda som är lättande är det Jytte Guteland säger i DN "syftet är främst att undersöka friskolesystemet och väcka reaktioner, så jag vet inte hur långt vi kommer att gå om ansökan blir godkänd". Hoppas det stannar där.
(DN, Dagen)

Inga kommentarer: