tisdag 29 juli 2008

Reklamträsk

DN skriver om hur reklamblocken på bio blivit längre de senaste åren och hur de fortsätter öka i tid. Det kan vara jag som är gnällig men reklamen på bio är det mest irriterande i hela bioupplevelsen (förutom att sitta still i två timmar). När den rullar tror man två tre gånger att den ska ta slut men det kommer bara mer och mer. Betalar man runt hundringen för en film borde reklamen hållas till ett minimum. Jag förstår att filmerna är dyra att visa men 20 minuter reklam är mycket reklam.
(DN)

3 kommentarer:

MFz sa...

jag vill ha bioreklam anpassad efter vilken sorts film det är! om man ska se en lättsam komedi vill man inte värma upp med att få gråten i halsen över rädda barnen, friends, unicef osv reklamer.

Fem Bilder sa...

Haha sant. Men å andra sidan är det de som reklamerna syftar på, antar jag. Att ge en liten chock som sitter i en 2-3 minuter så vi lättar våra plånböcker sen.

Anonym sa...

Ja, men konsumenterna betalar inte bara med deras tid, men också med deras plånbok medan de tittar på reklamen. Den extra 15-eller 20 minuters tid kan ha fler ekonomiska påverkningar som inte syns.

Till exempel, jag tänker på de förlängda parkeringsgarage- och parkeringsautomater belopp, extra tiden för barnvakten, och man köper fler dricker och godis för att man blir mer hungrig och törstig över tiden … o.s.v.

Och sist, den mycket kraftfulla reklamutbudet framför mindre barn borde man undvika som föreldrar.

Som sagt av Marek Andersson i pressklippet, “- Filmen ska börja när den ska. Om man marknadsför en produkt så ska den leva upp till det som står i annonsen.” Det ska jag och andra jag känner hålla i baktanken och försöka följa genom med en anmälan med Konsumentverket efter vårt nästa besök på biograf - om inte regeln följas.

Finns det andra som håller med ide’n? Det finns inga politiker som kommer att gå med oss om inte vi visar att det finns fler som har samma tanker.