torsdag 31 juli 2008

Blatteskånska

PC Jersild, författare, legend och nu mediakåt.
PC tycker skånskan är en styggelse och det får han väl göra, men att skriva om det på DN? Tveksamt.
Roligast är dock när Aftonbladet skriver om det, de har en lista på olika Skånska varianter. Överst hamnar den dialekt som Zlatan och Gonza med flera pratar. En avart på malmöitiskan. Allmänt känd som "blatteskånska" och så kallad av de flesta, Aftonbladet rider på pk-hästen den här gången och skriver "ghettoskånska". Det är kul. Faktiskt.
(AB)

Edit: Här är länken till krönikan (DN)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Observera, Per Christian Jersild, 73, är läkare, författare, DN-krönikör, hedersdoktor vid Uppsala universitets medicinska fakultet och ledamot i Vetenskapsakademien.

Är inte det fantastikst att en så bildad människa uppvisar sådan begränsning i sitt tänkande? Jag kan spontant inte låta bli att undra vad bli nästa steg? Vilka dialekter ryker näst? Är inte det någon form av fascistisk assimilering? Hur kommer det sig att det är samtidigt OK med utländska läkare i Sverige som inte kan göra sig förstådda? Vilka krav har DE på sig?

Nä, vänta lite här, utlänningar får inte angripas för då blir det rasistiskt men skåningarna tål ju det.

Härmed utser jag till Månadens Pucko:

PC Jersild.

Grattis!

Fem Bilder sa...

Haha! Mitt ii prick, glad prick..

MFz sa...

hm, i egenskap av att komma från andra sidan landet så kan jag väl erkänna att många skåningar vägrar göra ens lite avkall på sin dialekt, i sammanhang där man borde. Jag har aldrig haft problem, men jag lider lite med mina farföräldrar som inte fattar vad programledarna, kundtjänst och radiopratare säger.

Jag har två dialekter, bonnigt-pitemål samt en "rikssvensk" variant. Även bonne-skåningar borde väl kunna styra upp sig lite i nationella sammanhang?

Anonym sa...

på tal om blatteskånskan tycker jag det är kul när de kallar den för "rinkebysvenska" vilket bara bevisar att de antageligen inte pratat med nån rosengårdskid i hela sitt liv.
Nå, Jersild är fascist. Det var ju bra att han avslöjade sig innan han dog och hamnar i det där glorifierngsstadiet som döingar tenderar att göra: "Jersild var en av sveriges bästa författare" kan nu byta ut mot "Facisten är död!"......

//Lena