tisdag 8 juli 2008

Sahlin vs. Sabuni

Almedalen är som bekant platsen där politiker varje år försöker övertyga dig och mig om att vi ska rösta på dom även nästa gång. Sahlin verkar vara överaktiv, i alla fall om man får döma efter hur medierna disponerar sina sidor och inslag. Hon vill riva upp FRA-lagen, fastighetsskatten med mera. Vad hon med största sannolikhet inte räknat med är integrationsministerns, Nyamko Sabuni, påhopp där hon anklagar Sahlin, i egenskap som före detta integrationsminister, för att vara roten till det onda när det gäller utanförskap och segregration vilket i sin tur har gjort Sverigedemokraterna lyckliga.
Nu vill jag inte vara den som pekar den stora vuxna fingret, jag bor i Västra Hamnen och som Svensk i Malmö är det väl det minst integrationsfrämjande man kan göra. Men, Malmö har blivit lite väl segregerat för sitt eget bästa. Det är dags att skaka om lite, få människor att flytta till stadsdelarna där "alla de där" bor och sluta titta bort på bussen. Något av det värsta jag vet är folk som inleder en mening med "jag är inte rasist men", det är dags att öppnna ögonen på även dom personerna.
Undrar om Sahlin svär över Sabuni när hon lägger sig ikväll, tycker att hon "pissed on her parade", som man säger.
(SDS, SDS2, Dagen, Dagen2, DN, DN2, AB, AB2, AB3, SVD, SVD2, SVD3, HD, HD2)

Inga kommentarer: