onsdag 18 juni 2008

Vapensbranschens Kamprad

Jag uppskattar småsakerna som får mig att le precis efter att jag vaknat.
Idag är det en kort artikel i Sydsvenskan om en privatperson i Flen som hamnade i onåd med polis och åklagare då de hittat vapen i hans bostad.
Nu är åklagaren rosenrasande jag ser framför mig hur han sliter sitt hår, ungefär som matadoren i Ferdinand) när han inser att privatpersonen har tillstånd, trots att han saknar vapenlicens, Inspektionen för strategiska produkter har gett honom tillstånd för tillverkning av kulsprutor och liknande.
Det som ger artiklen mest leendepoäng är ISP uttalande:
" På ISP slår man ifrån sig kritiken. Även vapentillverkare måste få börja någonstans. Ikeas grundare Ingvar Kamprad började i en källare, säger ISP ställföreträdande generaldirektör Jan-Erik Lövgren".
ISPs attityd är så skönt avslappnad, ungefär som att det handlade om kaninuppfödning och inte vapen.
(SDS)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara gratulera Jan-Erik Lövgren till ett klockrent svar på kritiken.

I Sverige har vi som sagt en militär som behöver en del utrustning för att klara sitt jobb på det bästa sätt.I bland behövs det också en del "out of the box" kunnande för att inte skillnaden vid en eventuell konfrontation ska liknas med träklubba mot maskingevär.

Jag tycker åklageren som har haft med detta fallet kan be om ursäkt till den brottsmisstänkte mannen som han utrett och uttalat sig om.Förutom detta så exporterar vi en del utrustning till utlandet vilken vid eventuell försäljning är med och betalar en del av våra kära åklagare.

Jag tror inte att ISP är en myndighet som lämnar ut ett tillstånd utan först ha gjort en rejäl bakgrundkontroll på mannen i fråga.

Fem Bilder sa...

Nej kan inte tänka mig att de tillstånden kastas ut och får innehas av den som är snabb nog att fånga.