torsdag 26 juni 2008

Piteås havsbadsbesvikelsen

I augusti förra året följde jag med min flickvän till Piteå, staden hon är född och uppväxt i. Vi bodde i hennes mammas stuga en bit utanför, precis vid älven, otroligt vackert. Staden var som vilken 60-talsstad som helst, med andra ord skulle det lika gärna kunna ha varit Eslöv eller Klippan. Men utanför var som sagt var allt så där fint som man föreställer sig.
Så en dag så åkte vi ut till Piteå havsbad, en plats jag har hört om i tidningar, tv och via "mun mot munmetoden", det skulle vara något fantastiskt, det skulle vara en av de bästa stränderna vårt land kan erbjuda.
Besvikelsen var stor när vi kom dit, visserligen har de ett enormt inomhusbad som säkert är kul om det är det man är ute efter. Men själva stranden var inte mycket att hänga i julgranen. Grov sand som var mer åt grus hållet, grästovor över allt, inte fint alls.
Minnena kommer tillbaka när jag läser om badet på Aftonbladetssida, de går också på myten.
Sensmoralen är att besök gärna Norrland, men håll dig till älvar och skogar.
(AB)

3 kommentarer:

Anonym sa...

När det regnade som det gjorde förra sommarn, även i piteå, så blev vattnet väldigt högt och eftersom att den strandet är så långgrund som den är så påverkas den rätt mycket av högt vattenstånd.. Jag besökte oxå pite havsbadsstranden förra sommaren för att visa upp den för min pojkvän och blev besviken för att jag alltid sett den på ett hela annat sätt. Det är en finkornig, ljus och stor sandstrand under vanliga förhållanden. Du borde ge stranden ett nytt försök när det varit en vanlig sommar :) Sen ett annat tips är att åka ut med båt i skärgården, där kan du hitta ännu mer underbara stränder än just den.

Anonym sa...

jag får tyvärr hålla med saint-sb, även om jag är borte bygdn. har aldrig tyckt havsbadet är nått att skryta över, visar hellre upp hemlunda :)

Anonym sa...

Måste rekommendera er att göra ett besök i år för en ny bedömning. Jag var på Pite Havsbad under midsommaren och stranden var jättefin. Sen finns det så mycket att göra för familjerna här. Äventyrsbadet är nyrenoverat och har nu ett soldäck med egen sol. Sen är det nya huset Skeppet helt underbart för alla, med ett stort lekland för barnen, bowling, minigolf mm. Pite Havsbad är verkligen en semesteroas.