tisdag 17 juni 2008

I dag debatterar storebror

...lillebror sitter hemma och dricker kaffe.

Idag skrivs det ännu mer om FRA-lagen, dessutom debatterar riksdagen om lagen idag.
Aftonbladet skriver om hur man kan lura FRA, hur man kan undgå att bli kontrollerad. Bland annat nämns Flashbacks anonymiseringstjänst, de jag känner och enligt diskussionerna på Flashbacks forum ska den fungera bra.
Andra skriver om hur ledmöterna som har rätt att rösta är fortfarande inte verkar säkra på vilken sida de ska ställa sig. Men med den senaste veckans hyperintensiva debatt och folkstorm (härlig ord) är där ju säkert ett par som låter sig påverkas.
Någon menar att om kontrollsystemet inte kommer nu så kommer det komma senare.
Samtidigt kommer rapporter om att FRA har samlat information i en större utsträckning de senaste 10 åren.
Vad gör jag? Jo, vad vilken annan ung man i min sits skulle gjort, lutar mig tillbaka, smakar lite på mitt kaffe som nu har svalnat och funderar över vart världen är på väg.
(AB, AB2, DN, DN2, DN3, SVD, SVD2, SVD3, SDS, HD, HD2, HD3)

3 kommentarer:

Anonym sa...

LÄGG NER FRA.

Mig får dom inga skattemedel av längre iallafall.

Man bekämpar inte terrorism genom buggning utan genom öppenhet.

Vi går mot en ny diktatur (Jag tänker inte stå och se på)
Här ska huvuden rulla fram med giljotinerna och rappa politikerna på öppen gata.

Fyfan för dessa kriminella psykopat politiker.

Dom visar tydligt att dom skiter i lagen.
Dom tror dom står över den.
slutsats = Lagen för att fördumma folket.

Den som behöver en lag för att kunna skilja mellan rätt och fel kan betrakta sig själv hjärntvättad (Gandhi)


http://lakonism.blogspot.com/2008/06/fler-bra-film- er-om-fra-en-filmscen-och.html

Anonym sa...

"Svikarna", som ger sig för partipiskan, gör bara helt rätt. De tar sitt förnuft till fånga. Denhär lagen är inget rolig alls, det måste ärligt erkännas. Den är ett nödvändigt ont och inget annat, det ska säjas rakt ut. Men nödvändigt, det är det.

Och SÅ förfärligt är det faktiskt INTE. Det skyddar mer än hotar oss.

Finns risk att lagen missbrukas? Jomen natuuuuuurligtvis. Makt kan ALLTID missbrukas. Den risken kan vi inte undvika.

Jag börjar undra. Denhära FRA-lagen. Vad ÄR det som är så outhärdligt farligt med den. Dethär samhället är rätt beskedligt, trots allt. Makten här är mera svag än stark, det är till stor del det som är problemet.

Svenskar är fega, det ser man gång på gång. De vågar inte står för någonting. De vill gömma sej i buskarna & hojta.

Dessa högstämda floskler, dessa ständiga förnärmade honnörsord. Vad ÄR det man vill dölja, då, för Storebror?`

Varom handlar den egentligen, den så ytterst heliga "integriteten"?

Är det till exempel kanske barnporrbilderna på hårddisken?

Åh, det tror jag nog, i rätt så många fall. Det har ju visat sig.

Dethära ideologiska engagemanget är fan inte hälften så tjUsigt som det utmålar sej självt, det är min åsikt!

+

Mer allmänt:

Signalspaningslagen. Jag känner inte till detaljerna. Får hålla mig till principen. Jag stödjer lagen. Den är nödvändig. Vi måste ha en förstklassig säkerhets- och underrättelsetjänst. Det är en bister nödvändighet. Den personliga integriteten får komma i andra hand.

Jag ställer inte alls upp på den våldsamma motreaktionen. Den är bara enögd. Ignorerar argumenten. Det är ansvarslöst. Det övertygar inte.

I själva verket går det inte långt nog. En effektiv underrättelse- och säkerhetstjänst, som alltså är av nöden, kräver informationsinsamlig i massiv skala. ALLT är relevant, ochb ALLT bör övervakas!

Självfallet handlar det inte blott om terrorhot. Det handlar om hot generellt.

Det finns en motsägelse i reaktionen. Dessa demokrater, som vill syna makten, vill själva osedda förbli. Vad är tanken? Varför inte ömsesidighetsglasnost?

Problemet är att reaktionen strängt taget inte bygger på en tanke överhuvud taget. Det är bara känslorna som styr.
'
Ledarskap behövs. Folklig tanklöshet får inte styra landet.

Den blinda opinionen måste köras över av en upplyst statsledning.

- Peter Ingestad, Solna

Fem Bilder sa...

Peter: Jag kan anta att man kan dra paralleller till den omdebatterade frågan om övervakningskameror på allmänna platser. Jag förstår men håller inte med de som anser att det är ett slag mot den personliga kritiken, min åsikt är den att säkerhetsaspekterna väger över i den frågan. Men att övervaka som FRA-lagen föreslår handlar i min mening inte om det. Så som jag har förstått det skall t.ex. all mailtrafik som går via servrar utanför Sveriges fysiska gränser övervakas, detta innebär att alla mail som skickas över domäner som hotmail och som jag använder, gmail så också filtreras och gå igenom. I mina ögon är detta ett fruktansvärt slöseri med resurser. Jag är övertygad om att FRA skulle kunna använda mer finkänsliga instrument i sin spaning, för spaningen är nödvändig, det håller jag med om. Att ha en fungerande underrättelsetjänst är A och O.
Vill vi leva i det vi definierar som ett fritt demokratiskt samhälle är övervakning av hela folkets mail inte den ultimata lösningen, vad lösningen kan vara lämnar jag till experterna i ämnet.