fredag 13 juni 2008

Dela inte med dig av dina smultronställen

Det känns otroligt olustigt att förslaget om den nya FRA-lagen, som tydligen skulle innebära att avlyssningen av det som sker på internet, alltså vad du och jag surfar in på för sidor när sambon är på toaletten eller när barnen lagt sig, har nått så långt som omröstning i Riksdagen. Ska man tro i stort sett all svensk media den senaste tiden så är chansen stor att den går igenom och i så fall börjar gälla efter årsskiftet.
Jag vill inte att någon ska ha koll på mina surfvanor (något som våra internetoperatörer och alla andra redan har koll på), det kommer inte leda till fängelse eller liknande för varken mig eller de flesta andra men tanken på det är obehaglig.
Dock kommer jag klicka bort alla requests på Facebook om att gå med i olika gruppper som är emot lagen, jag tillhör den upplysta procenten som vet att en Facebookgrupp inte förändrar samhället.

(Stoppafralagen.nu, Wikipedia, Dagen, KB, DN, SVD, IDG, Dagen2, SVD2, AB, SDS, SDS2, SVD3, DN2, DN3, SDS3, SDS4, SDS5, Dagen3, HD)

Fyller på med matnyttiga länkar efter hand.

Inga kommentarer: