måndag 30 juni 2008

Högkultur baserad på godtrogenhet

FRA-lagen, igen. Jag börjar tröttna på alla de röster som hörs men som uppenbarligen bara hörs för att de vill höras, inte bli hörda.
FRA-lagen är inte det enda hotet mot vår personliga integritet, antagligen inte ens det största.
Det faktum att vi fortfarande har personnummer baserade på födelsedatum och att vem som helst kan kolla upp vilken bil du kör, om du har skulder, hur mycket du tjänar och etc baserat på dessa nummer, att det inte är några folkstormar kring det är bara underligt. Eller att vi skriker om FRA-lagen, att några filter kommer känna av mönster i vår användning av e-mail och liknande men samtidigt lägger vi ut all fakta om oss själva på sidor som Facebook och MySpace, det är också rätt underligt.
Jag vet inte om jag har rätt, jag är som sagt ingen expert, men det är dags att vi öppnar ögonen och tittar på helheten, inte bara symptomen, innan vi försöker ställa diagnos.

Det är allt oftare jag tröttnar på de så kallade folkstormarna, det är allt oftare jag inser i min ensamhet att godtrogenheten är är den dominerande grundvalen i dagens samhälle, att oavsett vilken sida du står på har du fel, att oavsett vem du ställer dig bakom så har du sålt ut din egen åsikt. Det är dags att börja ifrågasätta.
Högmod är en dödssynd, i Sverige är jantelagen lika tungt vägande som dödssynderna. Hur som helst är det nog kört för mig.

Relaterat: Dagen, SDS, SDS2, SDS3, SVD, SVD2, SVD3, HD, KB, DN, DN2

3 kommentarer:

Anonym sa...

helvetes högervridna bloggare som du som gör att fra-lagen och sånt kan gå igenopm. ungliberaler och fasister som du som får vvärlden att vara skit.

Anonym sa...

Det är en enorm skillnad på skatt/personnr/bilinnehav och personlig integritet i hemmasfären.

Om du inte inser det, ja då förstår jag att du är trött på debatten.

Intressant att du då samtidigt drar slutsatsen att det är "alla andra" som är godtrogna, men det är du själv som förstår det hela. Jag håller inte med, detta var det minst insiktsfulla blogginlägg jag har läst på länge.

Fem Bilder sa...

xoxo: Arg?

Rhodin: Jag säger inte att alla ANDRA är godtrogna, docck skulle man kunna tolka det som att ALLA är godtrogna.