söndag 8 juni 2008

Torkan resulterar i tyska turister

Idag spenderade jag två timmar nere vid vattnet i Västra Hamnen med en bok, en flaska vatten och massor av sollotion.
Det finns egentligen inte så mycket mer att göra i VH än det, jag har redan fallit in i "lokalbefolkningsmentaliteten" och tycker att alla de som åker inne från stan eller från byar och städer utanför Malmö mest är till besvär. Värst är turistbussarna. När jag för någon dag sedan gick ner i mina alldeles för stora Adidasbyxor och min morgonfrisyr för att ta en morgoncigg i solen, precis när ögonen börjar öppnas helt och kaffet rinner ner genom filtret uppe i lägenheten, just då stannar en turistbuss borta vid Turning Torso. Ut väller det damer och herrar som alla drabbats av någon sjukdom som tvingar herrarna att gå i shorts med läderbälte och en kortärmad skjorta nedstoppad, damerna hade alla, eller i vilket fall de flesta, stora bruna solglasögon, veckade stora kjolar och något fascinerat i blicken.
Jag blir lite förvånad när de inte går direkt ner mot vattnet, istället vänder de mot mitt håll och snart hör jag ett sorl på tyska och knäppandet av kameror. Jag sitter där och känner ett obehag när tyskarna går förbi och i sin förbifart slänger förvånade blickar mot mig.
Jaja, that´s life in tha fast lane, som man säger.
För övrigt lär turistbussarna bli färre i nästa vecka när solen inte längre dominerar, temperaturen sjunker och regnet blöter ner oss. Det kan behövas. Gräsmattorna är bruna, bönderna klagar och jag börjar få slut på sollotion. De senaste veckorna har ju som bekant kvvicksilvret legat runt 30 grader på dagarna oh det får sina följder.
Torka här, bränder till följd av det och snart har hela stan brunnit ner. Lite drastiskt men ni förstår.
Jag är glad att jag har ett nattjobb, min vaktkur är varm om nätterna, jag kan bara föreställa mig dagarna. Jag har precis börjat ett nytt pass, så det blir nog en del inlägg i natt.
(SDS, SDS)

Bild: Utsikt från fönstret i nya lägenheten.

Inga kommentarer: