söndag 2 mars 2008

Predator vs. propaganda

Helt ärligt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro när det gäller det Ryska valet.
Är det verkligen så åt helvete i det stora spöket i öst som västmedia försöker få det att se ut som eller är propagandan lika stark som den var för 10 år sedan, 20 år sedan, 30 år sedan och så vidare? (Sydsvenskan, DN, Sydsvenskan, SVD)
Det är obehagligt när all (i vilket fall den Svenska) media ger en så ensidig bild, där är knappt något kritik mot bilden av Ryssland som väljs att presenteras i media.
Det är obehagligt när media intervjuar Ivan eller någon annan Rysk helt vanlig person, och denne säger att dom har fått det bättre under Putin och tänker rösta på honom, och hur dom lyckas få alla som säger något gott om Putin att framstå som antingen hjärntvättade, som idioter eller något i den stilen. Det är obehagligt när media i nästa sekund intervjuar några andra personer, dessa är givetvis arbetare på den Ryska landsbygden, väldigt gamla och gillar inte Putin. Dessa personer går alltid så långt som att säga att det var bättre under Sovjettiden. Den Svenska motsvarigheten är de som tycker det var bättre när Palme styrde, den tyska är dom som saknar muren, ja ni förstår.
Jag vet inte vad jag ska tro. Jag är ingen fan av Putin, jag är definitivt ingen fan av Sovjetmodellen, det jag vill se är en sann bild. En bild som skildrar hela Ryssland, från den Europeiska delen till den östasiatiska delen.
Eller man får inte tycka så?
Mer om Ryska valet: Göteborgs Posten, Metro, Trelleborgs Allehanda, DN, Sydsvenskan, Dagen

Chris Hansen. (NBC)
Han leder NBC Dateline där han fångar pedofiler och är auktoritär.
Chris Hansen kallar pedofilerna för predators och ser sig själv som utsänd, vart i från är oklart, men att han är utsänd från något, gott eller ont, är klart.
Genom att låtsas vara 13 åriga flickor på internet lockas män till hus där till deras stora förvåning inte en ung tjej sitter och väntar, nej, i stället möter dom Hansen som säger "have a seat".
Det är en bra sak att avslöja och bura in pedofiler. Det är det ingen tvekan om.
Det är riktigt obehagligt när Hansen gör det.
Hade Chris Hansen dykt upp och tittat mig djupt i ögonen och sagt mitt namn hade jag kissat ner mig.
Programmet går på Kanal 5 på måndagar vid tio. Se och rys!

Låten:
Non Phixion - Black Helicopters (Youtube)

Inga kommentarer: