måndag 3 mars 2008

Blodspengar?

Extrajobb.
Det behöver jag.
Insåg idag att det är början av Mars och jag fortfarande inte ordnat en extra inkomstkälla.
Inga extra pengar betyder bara CSN vilket i sin tur betyder inget extra extra och inga nya sneakers vilket leder till olycka och elände. Så det måste fixas.
Kollade runt på lite jobbsidor och insåg att det finns miljoner telesalesjobb men inget jag vill ha. Jag förstår också att jag inte kan vara den mest kräsne när mina krav är att jag bara behöver jobba 2-3 kvällar per vecka och nån enstaka helg. Men telesales har jag gjort. Likadant med vården.
Valet i Ryssland är ju över så det är lite sent att smöra för Putin och få ett jobb där.
Har jag inget jobb inom två veckor får jag köra Victor Mancinis recept från Chuck Palahniuks bok "Choke". Han tjänar sina pengar genom att kvävas. På resturanger sätter han lägligt i halsen, den som räddar honnom känner ett ansvar för det liv de räddat och skickar med jämna mellanrum små gåvor och på så sätt lever Victor vidare.
Men vem vill vara en copycat?
Vad finns det då för alternativ?
Värdetransportrån? Tror man måste ha körkort för det. Och vapen. Och skumma vänner. Och en önskan att bli skjuten av en trigger happy Oxie-svensson med polisbricka och ett svettkörtelproblem. Så det går också bort.
Ekonomiskbrottslighet faller också bort naturligt eftersom jag inte har ett ekonomiskt sinne. Gå med i gäng och råna folk försvinner på grund av att jag måste sova på nätterna för att orka med skolan. Likaså köra ölbil, smuggla knark och bilstöld. Och vi kan ju inte alla spela in smsporr eller skriva sexnoveller hela dagarna.
Tror jag får ta en runda till på arbetssökarsidorna.

Tydligen ville Hells Angels i slutet på 60-talet mörda Mick Jagger. (Sydsvenskan, DN) men tydligen så räddades han av en storm. Undrar vad som hänt om vädergudarna inte gillat Stones. Hade Mick varit en legend som Jim Morrison eller bortglömd som de flesta artister är 30 år senare?

"Var tredje sök är gratis" sjunger någon ung tjej i reklamen, men vem är det som bryr sig? 118003 tror jag dom heter, har inte riktigt lyssnat.
Nummerupplysning. Det känns så onödigt att få vart tredje sökning gratis när man mycket lättare och snabbare får svaret på hitta.se eller liknande. Jag förstår inte varför dom överhuvudtaget försöker. Som att försöka ta betalt för nyheter online eller sno en bunt Metro och försöka sälja på bussen. Onödigt.

Hamnade i en diskussion om abort idag. Det ämne som kan vara det aboslut svåraste att diskutera. En av de där ämnena som lätt drar fram det extrema i frågan. Antingen barnamördare eller kristen höger a´la USA.
Jag vet vad jag tycker och tänker men är inte helt jämn i mina åsikter.
I grund och botten är jag ingen fan av abort. Jag är förvirrad i ämnet. Å ena sidan har jag sagt saker som att abort är mord, att det alltid är fel att ta ett liv (det första vet jag inte riktigt, tror mest jag vill provocera, det andra tror jag stenhårt på). Å andra sidan, hade mina systrar velat genomgå en abort om de hade blivit gravida hade jag stöttat dom till 100%.
Men vi puttar undan mina åsikter för en sekund.
Det jag vill se i främst media är en mer balanserad bild. Precis som i många andra frågor finns en allmänt vedertgen synvinkel som media inte är sena att utnyttja, men precis som i så många andra frågor skulle ämnet må bra av en debatt där fakta diskuteras först och sen känslor, allt som oftast blandas de två ihop.
Finns det människor i Sverige eller världen som kan debattera och diskutera ämnet? Dags att komma fram i så fall.
(Dagen, Aftonbladet, SVD, Sydsvenskan, SVD, DN)

Inga kommentarer: