tisdag 25 mars 2008

Socialrealism vs. hela listan

Vi har väntat länge men idag blev det klart, växthuseffekt och klimatförändringar är inte bara illa, Sydsvenskan skriver idag att på grund av att det regnat mycket här i Malmö och Skåne under vintern är luftföroreningarna rekordlåga. Trevligt. Med andra ord så får vi renare luft om vi väljer bort snö och slask, låter inte helt fel.
Appropå snö och slask.
Jag, flickvännen och resten av min familj firade påsken i Lübeck, trevligt. 11 personer som hoppades på trevligt väder men möttes av snö blandat regn och översvämmningar. Men vi gjorde det bästa av situationen. En av de fadäser som jag kommer få dras med längst är dels när jag vill testa någon ny öl på Potter´s, ett öl ställe vid kanalen (ån, floden?) och tycker Vita Malz låter fint. När flaskan ställs på bordet och jag häller upp reagerar jag dels på den läskliknande dekalen på flaskan men även på doften som bäst liknas vid en blandning av julmust och Jägermeister. Jag hade lyckats beställa in alkoholfri öl. Inte stannade förnedringen där. Okej att vi som satt där skrattade gott men när personal med vänner och överiga gäster, inte fnissar, men skrattar högt åt min idioti kändes Tyskland en aning mer hotfullt.
Allt som allt en trevlig resa. Efter att ha kommit hem till Sverige körde jag och flickvännen till Österlen och Simrishamn igår. Ännu mer oväder, snö och blåst i samband med platt landskap är inte en trevvlig kombination.
Och idag fortsatte omysvädret med extrem halka och lite snö i luften på 101an mot skolan.
Saknar sol, öl i Folkets Park, aggressiva gäss vid kanalen och kortärmat.
Gässen hatar jag. Dom hatar mig men det är ett sommartecken. Dock saknar jag inte wt-folket som har shorts på sig inne i stan. Shorts är strandplagg, shorts är landsortsplagg, jag är elitistisk och trångsynt.

Och idag kom Malmö ett steg närmare sin tunnel. Borren som borrar Citytunneln borrade sig igenom de sista tonen jord och kom fram till Centralen. (Sydsvenskan)
Och jag hoppas på att den tunnel som står klar om några år snabbt byggs ut till en regelrätt tunnelbana. Det hade varit extremt skönt att bli av med gula och gröna bussar, att kunna gå och köra i Malmötrafiken utan att Roland och Hassan som är underbetalda och tar ut det på andra med sina gigantiska bussar tar sikte på en och låter pedalens stål möta golvets matta.

Dagens klavertramp står Hillary Clinton för. (SVD)
Hon påstod sig ha fått ducka för skott från krypskyttar i Bosnien.
Verkligheten är lite annorlunda, hon skakar händer och pussar flickor på kinderna. (Youtube)
Men sanningen åt sidan, vem uppskattar inte en som kan berätta en riktigt bra historia, då spelar sanningen inte så stor roll.
Men det vinner man inga val på. Eller?

Ett litet ps, grottsekten i Ryssland (Sydsvenskan), sitter tydligen fortfarande och myser i sin grotta, tills idag då dom började skjuta mot polisen. Dom har alltså suttit där sedan i höstas. Dom tror världen går under och har bestämt sig för att spendera sin sista tid i en grotta. Vad är problemet? Borde inte myndigheterna föredra att dom sitter i sin grotta än springer runt och är problem? Jag är ganska säker på vilka människor jag skulle tvångsansluta och skicka ner i grottan om jag fick möjligthet. Men det säger vi inte högt. Inte avslöja sin plan.

För övrigt har jag lite tips på musik som får tiden efter påsk att gå lite snabbare, låtar som får paniken över att åter vara tillbaka i verkligheten att lägga sig. Socialrealism åt sidan, här är hela listan:
Busdriver - Unemployed Black Astronaut (Youtube)
Inte den variant på låten jag sökte efter men den går bra. Busdriver med sitt spciella sätt att rappa får mig att skaka lite när jag väntar på Rita i Konsumkön (Konsum, Folkets Park, ni som bor i närheten vet vem).

Gang Starr - Militia (Youtube)
Lagom tungt beat, lagom walk-and-ignore vänlig, otroligt bra.

Jay-z - Roc Boys (And The Winner Is) (Youtube)
För att den är så skön. Att den inte blivit mer uppmärksammad är bara fel. Att Hovas senaste två skivor ignorerats är bara fel.

Inga kommentarer: