torsdag 20 mars 2008

Fulmys vs. mutmys

Malou Von Sivers. Vad ska man säga?
Som jag konstaterat tidigare kan hon två saker, fulmysa och lägga ord i munnen på folk, listan över det hon inte riktigt behärskar är längre men den egenskap som lyser igenom mest är oförmågan att intervjua. Det går bara inte för henne. Just nu är hennes program på tv4 och hennes gäst är en solariebrun kvinna med korta armar, hon är en meter lång och sjukt överaktiv.
Vad gör Malou? Fulmyser. Så klart. Och ser så där härligt uttråkad ut som bara Malou kan. Undrar vilka ord Malou hade lagt i min mun om vi hade träffats? Hoppas hon hade tagit fram de där riktigt bra orden. Som distans, självinsikt eller yrkesstolthet.

Så här var det. Jag och flickvännen plus två goda vänner skulle gå på bio. Det var ett tag sen. Alla biljetter till allt var utsålt och när jag står och berättar för en av vännerna varför jag inte under några omständigheter ville se Arn kommer flickvännen och säger att vi ska se just Arn. Medgörlig som vanligt följer jag med. Arn var ingen favorit men jag blev klart upphetsad när jag såg reklamen för en annan film. En film där Colin Nutley filmar sin fru, sin fru som han får att kyssa andra män, ligga med andra män och vara allmänt "45 år och bitter". Filmer heter "Angel" och handlar om Bergström som är nån rockstjärna som dör men ändå inte och bla bla bla. Det jag älskade mest med trailern var att jag inte riktigt visste om det var ploj eller en riktigt film de gjorde reklam för. Visst, jag har aldrig myst med mig själv framför "Änglagård" inte heller den andra i den serien eller någon annan Nutley-horar-ut-sin-fru-film, men det här var höjden av omys. Jag måste med andra ord se den. Jag måste späcka mig själv i två timmar. Av någon anledning har jag en otrolig känsla för att må dåligt för att sen få blomma ut och sprida ordet om svensk film och dess sadomachokistiskavärden.
(DN, Sydsvenskan, HD, SVD)

Och dagen hjälte är 24-åringen från Bjärred som försökte muta bilprovningen (Sydsvenskan) med en 500-hundring i bälteshållaren.
" När den drygt tio år gamla Volvon rullade in på bilprovningen i slutet av november förra året, låg en femhundralapp nedstoppad i bältesclipen. Bilföraren ställde sig vid sidan och iakttog teknikern som precis påbörjat besiktningen. Men teknikern tog ingen notis om sedeln. Då ställde 24-åringen istället en direkt fråga om han var mutbar".

Vissa saker tar aldrig slut, där i bland röd spritshistorien.
Sydsvenskan skriver om ännu ett kapitel i härvan jag älskar att ironisera över.
Det börjar bli lite långdraget nu. Jag kräver nya kvasiskandaler av samma dignitet. Vem tar ansvaret att stämma Swedish Match för att deras hus brann ner? Eller varför inte Ikea för att ni har försovit er, möjligheterna är oändliga.

Inga kommentarer: