måndag 10 mars 2008

Spännande män luktar bensin

White Trash.
Eller bara wt om man vill förkorta,
Vad ska man säga.
En söndageftermiddag på IKEA skulle inte vara sig lik utan dom, inte heller den svenska landsbygden. Alla multivaruhus i stil med Bilema eller Bo Ohlsson hade fått stänga om inte wts pumpade in sina sjukskrivningspengar.
Jag vet att jag är sjukt fördomsfull. Att jag har problem för att jag inte kan acceptera att alla vill bo i centrum i stan och hellre bor i en sommarstugeby utanför Höör eller Tranås. Jag vet att jag borde skämmas för att jag i mina tankar skrattar högt när jag ser folk som uppenbarligen har köpt sina fake-pumas på sin chartersemester och resten av deras kläder kommer från Ullared.
Förlåt. Jag kan inte hjälpa det.
Jag förstår bara inte charmen i Leasy, takfläkt, Wunderbaum, Jambasignaler, soffbord av glas och tonårsgraviditet.
Jag vet att alla människors åsikter är lika mycket värda, men när man ser Carina, 32, från ett radhusområde utanför Landskrona bli interjuad om Sverige Demokraternas valresultat och hon tittar trött på reportern och säger "ja, jag röstade på dom, inte för åsikterna,nä, för förändringen" medan hennes ouppfostrade ungar Liam och Cassandra springer sockerstinnt runt i vägrenen, då dör något inom mig.
Jag vägrar tro att en person dom spenderar sin fritid med att gå runt i sina lite för små rosa mjukisbyxor med texten "sexy" på rumpan, som matchar med en "100% Skåning"-tshirt har satt sig in i politik och sen skapat sig en egen åsikt.
Andra saker som definierar wt; indian eller ylande vargmotiv på t-shirts eller detsamma på tavlor, tribaltatueringar, samla på ölglas,tycker OBH-nordica är toppen av design, campingsemester, solariemissbruk, spela Jack Vegas och dricka öl varje kväll i veckan, tycker att det är fint att beställa från den dyra delen av kvarterkrogens tvåsidiga meny, och så vidare i all oändlighet.
Och vad säger det om mig? Att jag är elitistisk, fördomsfull och trött.

Enligt Sydsvenskan definierade två män idioti när dom började tokslåss utanför ett av polishusen här i Malmö idag. Ungefär lika genomtänkt som att stå i badkaret och jonglera brödrostar.
I samma anda får nästan den här hamna (Sydsvenskan), eller kanske mer i kategorin "Malmös bostadsmarknad".

Inga kommentarer: