fredag 14 mars 2008

Rymden vs. fritid

Jag ska direkt erkänna att jag aldrig varit speciellt rymdintresserad, visst har jag sett Star Wars och Star Trek med mera men längre än så har mitt intresse aldrig nått. Tills nu.
Via NyTeknik hittade jag till Google Sky som är Google Earth fast åt andra hållet.
Istället för att i timmar leta militärbaser i Nord Korea eller titta på Runar Sörgaards trädgård där han sköt storvilt så ska man nu kolla stjärnor och galaxer. Mycket trevligt.
Gillar funktionen där man kan välja att lägga en historisk karta över de riktiga bilderna och sen se hur galna våra förfäder var.
Jag har tröttnat efter helgen men just nu är det sjukt mysigt.
Metro Teknik berättar om samma sak fast ur en annan synvinkel, en före detta anställd påstår att Google snott idén från honom, jaja, trevligt är det i vilket fall.
Upptäcker medan jag skriver att samma funktioner finns för månen och Mars.

Inga kommentarer: