fredag 22 februari 2008

Pappa Parkinson & satellitregn

Vaknade av ljudet från något stort ute på innergården, vet inte vad det kallas eftersom jag varken har arbetat med något så pass manligt eller har haft intresset, ska försöka förklara, ni vet en stor borr som slår upp asfalt, ett powertool i stil med något från Benny Benassis "Satisfaction"-video (Youtube), ja ni förstår. Av någon anledning älskar inte bostadsföretaget asfalt.
Och varför reagerar jag? Ljud är ju inte direkt ovanligt här i centrala Malmö. Sirener avlöser andra sirener och powertools förtrycker fågelsången.
Kanske för att jag igår underhöll mig med att titta på "Noise" (IMDB) med Tim Robbins, kortfattat är det en man som älskar sin stad men hatar sin stads ljud. Så han tar saken i egna händer och startar sin egen motståndsrörelse. Klart sevärd.

Kom in på någon annan blogg precis där någon butiksanställd beskrev någon lirare med parkinson (Konsumbloggen). Fick mig att komma ihåg Pappa Parkinson i Lund. Under hela min uppväxt cyklade han runt, när han skakade som mest var det permobil, huvudsaken är att han var överallt alltid. I vilket fall så vet alla i Lund vem han är, alla har en egen historia om honom och många vet även de mindre smickrande detaljerna, som mycket väl kan vara skrönor och rykten, om honom. Detaljer jag inte tänker skriva ut här men hur som helst så gjorde hans son en dokumentär om honom som visades på nån SVT kanal för några år sedan, i dokumentären målades en bild av en äkta hjälte upp och hela Lund satt som frågetecken och frågade sig själva varför humanisten, den vän av lag och ordning som dom såg på tv var så fruktansvärt annorlunda när dom träffade honom. Inte vet jag. Rory hade sagt "äkta Strindberg", någon annan hade kallat honom "player". Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här alls. Det finns ingen sensmoral. Vi stannar där.

Förresten, i kväll, 19.28, ska den där satelliten USA sprängde i veckan passera över Malmö. Startskottet för en trevlig helg kanske?
http://sydsvenskan.se/skane/article303043.ece

Låttips:
Cage ft. Darryl Palumbo - Shoot Frank
För att höra utvecklingen, för att inse att hiphop inte behövver handla om Cristal, 50 Cent och idioti.

Inga kommentarer: