lördag 20 september 2008

RTS, ESF och bilder

Mer eller mindre av misstag hamnade jag mitt i kravallerna (om man nu kan kalla det det) under Reclaim the Street på Föreningsgatan i Malmö igår. Jag mötte upp en kompis och kom in från baksidan, på ett sätt där vi först inte såg poliserna, vi trodde något hade hänt efter som det stod massa folk i vägen. Så vi gick bort. Plötsligt kastar en kille en sten, sen flyger gatstenarna genom luften, polisen står i kedja och plötslig väller det fram poliser från alla håll, vi sprang. Vi sprang något så sjukt mycket, min gamle gymnastiklärare hade blivit stolt. Med polissköldar i ryggen och batonger över huvudet kunde man inte göra annat.
Action på riktigt med andra ord.
Inte ens sympatisörerna kan tycka, så här dagen efter, att sättet de våldtog Malmö på igår är acceptabelt. Jag kommer ihåg de klassiska RTS-festerna, vid p-huset Anna, på samma ställe som igår, vid teatern och så vidare, när det var fredligt occh folk var glada. När polisen stod och smålog istället för att rusta för krig.
Lite åt skandalhållet var det också när poliserna inte fick ingripa när vandalerna begick uppenbara brott.

Idag skulle vi kolla demonstrationen, hamnade ett tag i ett svart block, ett maskerat block, jag höll käften om mina åsikter och på så sätt lever jag för att arbeta ännu en natt. Utöver det här blocket, där tjejen och kille på ljudbilens flak glorifierade stenkastning och banala åsikter var det trevligt, folkligt rent av. 10000 personer ska ha gått de 7,5 kilometerna mellan Rosengård och Pildammarna, en kilometer långt ska tåget ha varit och ungefär 1000 poliser bevakade det hela.

Postar lite bilder, någon från igår, en hel del från idag. Lägg märke till polisens lite brutalare, lite otäckare fordon med skopan där fram.

(SDS, SDS2, SDS3, SDS4, AB, SDS5, SDS6, SDS7, DN, DN2, DN3, DN4, SVD)










15 kommentarer:

Anonym sa...

Det där fordonet med skopan skall de ha för att skopa upp allt glas bara.
Det där glaset som krossades när polisen stod och tittade på.

Anonym sa...

Varför demostrerar ni? Varför förstör ni malmös gator? Vad är ert budskap med allt detta?

Anonym sa...

Om de kommunistiska "massorna" nu motsatte sig våldsverkarna och vandalerna, hur kommer det sig att de inte stoppar "våldsverkarna"? Kan det vara för att de själva sympatiserar med dem och är mänskliga sköldar för dem?

Och fattar inte dessa hatvänsterns stormtrupper, att den dagen islam tar över i Europa så kommer de att bli huvudet kortare, snabbare än vad både judar och kristna lär bli det, varför? Jo, för att islam hatar bögar, flator, HBTare, ateister, satanister, antiglobalister och andra s.k. radikaler.

Anonym sa...

Mot en bättre värld?

Japp extremvänster förvandlade min fina stad till ghetto liknade. Fan triangeln ser ut som stridszon. Cred till de som gjorde aktionen mot Aimpoint.

Men att extremvänstern förstörde triangeln..

ESF motsätter sig våld. Va fan kastas det gatustenar. Min vän har affär i triangeln som han nu måste fixa upp.

Idioter!

Anonym sa...

Demostrationer som visar hot mot folkgrupp är inte tillåtna i andra länder.

Fem Bilder sa...

Håller med, extremvänstern gör inte mycket annat än att stör det övriga politiska och vardagliga livet. Ska erkännas att jag inte är speciellt vänster överhuvudtaget men jag förstår deras tankar. Tåget idag handlade för mig inte om politik så mycket som det handlade om människan som hammnar i kläm vart man än befinner sig i världen.

Anonym sa...

Förbannade vänsterterrorister, synd att polisen daltar så med dom. Tårgas och batong är det enda dom förtjänar! Det snackas så mycket om "nazister" o liknande, men varenda gång det händer något våldsamt är avgrundsvänstern där. Fokus på problemet tack! Nazister är jättehemska, visst, men i verkligheten är det ju vänster- och miljöterrorister som misshandlar och vandaliserar!

LeoB sa...

Synd på de galna kommentarerna. Ditt inlägg innehåller mycket vettigt.

Är det verkligen sant att tjejen och killen på ljudbilen i det svarta blocket glorifierade stenkastningen? I så fall vore det bra om fler kunde bekräfta det.

För om det är det sant måste det här blocket bort från ESF i framtiden - och från alla liknande arrangemang!

Fem Bilder sa...

Leob: Tackar.
Ja, de läste upp ett meddelande från arrangören av demon, efter det pratade killen om gårdagens RTS och undrade varför polis och politiker hade ett problem med att låta ungdommar vara i närheten av triangeln, sen kom ett par kommentarer om hur lyckad gårdagen hade varit, sen mer precis angående stenkastningen, kommer dock inte ihåg exakt vad det var han sa tyvärr. Det var mellan nobelvägen och möllevångstorget.

Anonym sa...

Det folk inte fattar är att polisens blotta närvaro provocerar. Det var en laglig demonstration, och likförbannat ska dom stå där med batongen i högsta hugg.
Om snuten skulle låtit bli att komma dit så skulle ingenting hänt.

Den svarta ljudbilen glorifierade inte flaskkastningen, det var den som fick stopp på den, den uppmanade hela tiden blocket att sluta. Dom flesta som kastade grejer var utomstående som bara kom för att bråka.

Anonym sa...

"Triangeln ser ut som en stridszon", "förstör Malmös gator"... herregud, lugna ner er svenssons! Facit är:

- Samtliga rutor hos SEB krossade
- En bil som brann invändigt en kort stund innan släckning
- Två personer skadade

Om ni tycker att det konstituerar en "stridzon" eller att det är att "förstöra Malmös gator" så har ni ingen aning om hur en stridszon ser ut, eller vad det innebär att förstöra en stads gator (det är därför jag kallar er svenssons). Lever tryggt liv och tycker att minsta tjut är livsfarligt. Kom igen!

Istället för att tjafsa och älta om dessa petitesser borde ni på allvar bekymra er över hur media blåser upp saken, utan en enda gång lyckas förmedla politiken bakom dessa aktioner. Då hade ni också insett varför rutor krossas. Det sker i ren vanmakt, efter att fredliga medel misslyckas.

Vad menar jag då?

Jo: man kan samla 5-10, ja 50 000 människor i en demonstration för en viss sak, och vad händer? Inte ett skit! Titta bara på hela FRA-cirkusen. En otrolig mängd människor har engagerat sig i en sakfråga, och vad är resultatet? Har lagen rivits upp trots massiva protester? Har ansvariga politiker gjort avbön? Nej! Lärdomen är enkel: de "fredliga" medel, som denna borgerliga låtsasdemokrati med milslånga beslutsvägar tillåter, är fullständigt verkningslösa. Jag påstår inte att fönsterkrossning är effektivt (tvärt om, eftersom det oftast leder till att ni okritiska svenssons fullständigt går i fällan och börjar ropa efter fler poliser! Mer övervakning! Etc). Jag påstår bara att det är förståeligt, och att ni också skulle se det om ni bara lyfte blicken en aning.


PS. Vilket skitsnack, att de från ljudbilen skulle ha glorifierat stenkastningen! Det var precis tvärt om; de uppmanade hela tiden demonstranterna att ta det lugnt, och vid enstaka tillfällen, uttryckligen, att INTE kasta sten. DS.

PS. "Sättet de våldtog Malmö på igår"; vad är det för metafor? Vet du vad en våldtäkt är? Sluta devalvera viktiga ord! Tack för mig! DS.

Anonym sa...

Fordonet med skopan är inlånat från Danmark, i Sverige har man nämligen inte för vana att använda vattenkanoner mot demonstranter. Gatufesten anordnades inte av ESF utan var helt fristående. Jag vet inte vad som sades i gårdagens tåg men jag var där hela fredagskvällen, växlade mellan festen och utsidan av polislinjen och jag hörde tydligt hur man ropade ut från ljudbilen att de som kastade flaskor och andra föremål mot polisen skulle sluta och att man skulle backa och hålla lite avstånd från polislinjen, vilket man också gjorde efter ett tag. Medan festen fortfarande pågick hände inte så mycket, jag såg tre krossade fönster på SEB, en del flaskor och ägg kastades mot polisen (och mig själv kan tilläggas i och med att jag befann mig precis bakom poliserna under de cirka tio minuter som kastandet pågick) och husväggar blev nedklottrade. Majoriteten av all skadegörelse och bråk skedde dock efter att festen hade upplösts när de "vanliga" festdeltagarna gått hem. Det finns en grupp som inte bryr sig särskilt mycket om politik eller andra frågor utan mest är intresserade av att slåss och de söker sig till såväl demos som fotbollsmatcher eftersom att de kan göra det relativt ostört där. Jag gillar det inte, det gjorde ont ända in i hjärtat när man hörde de första rutorna gå sönder men det är svårt att göra något åt det även om jag själv hade föredragit om de som anordnade festen uttryckligen hade tagit avstånd från våldshandlingar i samband med den.

MFz sa...

"Majoriteten av all skadegörelse och bråk skedde dock efter att festen hade upplösts när de "vanliga" festdeltagarna gått hem. Det finns en grupp som inte bryr sig särskilt mycket om politik eller andra frågor utan mest är intresserade av att slåss och de söker sig till såväl demos som fotbollsmatcher eftersom att de kan göra det relativt ostört där."

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Poängen med RCS är väl att visa att staden tillhör folket och hålla en folkfest på en allmän gata? Viktigt också att poängtera att detta inte hade något med ESF att göra.

Dom som påstår att ljudbilen inte glorifierade stenkastningen på RCS har fel. Jag var själv inte där när dom började kasta under demon, men på Ystadgatan, strax innan möllevångstorget, så uttryckte talaren på ljudbilen sig väldigt positivt om fredagens pajade rutor.

LeoB sa...

Saint SB:

Stenkastande våldspsykopat från helvetet och Anonym:

Tack för att ni berättar om den svarta ljudbilen och dess försök att stoppa stenkastningen. Det är också vad jag har hört från annat håll. (Ni andra "Anonyma" som bara vill skriva att EFS är skräp behöver inte ta åt er av mitt tack för det ni skrivit. Kom tillbaka när ni tänkt efter.)

Tyvärr är det ju inte samma händelse som Saint SB skriver om. Saint SB menar att han hörde glorifieringar av stenkastningen från ljudbilen som följde med anarkisterna (om jag förstått rätt) under lördagens stora demonstration.

Tack MFz för att du också berättar om vad du hört från ljudbilen. Det stödjer ju det som Saint SB skriver.

Det vor verkligen bra om ännu fler kunde/vågade berätta om vad som hände på den ljudbilen under lördagens demonstration, som ju var anordnad av ESF. Naturligtvis vet jag att det inte är möjligt för ESF-arrangörerna att kolla allt under själva demonstrationen, men jag tycker nog att man kan begära att de som går efter den ljudbilen och hör till den gruppen tar sitt ansvar.

Så ni som gick där och hör till gruppen eller gick där, kom fram och berätta! Det är ju inte meningen att ni ska behöva skämmas om något går fel. Ta itu med det!

Fem Bilder sa...

Leob: just precis. Det jag beskriver är det som sägs tidigare från ljudbilen och gäller stenkastningarna som inträffade under RTS kvällen innan.
Måste säga att det var en viss stämning i det blocket när tåget nådde triangeln på lördagen men tjejen på ljudbilsflaket lugnade duktigt deltagarna.