lördag 6 september 2008

Apati, empati och avtrubbning

I äkta Fritzlanda höll mannen sin sambo instängd i en sommarstuga i nio år, varför vet ingen. Grannarna såg henne men reagerade inte, fint. Den extra lilla kryddan som får kvällstidningar och andra att sälja lösnummer och få extra klick på sina sidor är det faktum att det inte går att fastställa mannens identitet. Polisen har honom i förvar, mannen uppger ett namn som inte existerar och alla tittar lite förvånat på varandra. Hade detta varit en film hade jag tänkt "nähä", nu är det verklighet och jag tänker "jaha".
Avtrubbningen som sätter in när jag (och med all säkerhet även andra) läser tidningarna eller tittar på nyheter nuförtiden är skrämmande, någon slags mental apati, någon slags kollektiv förlamning av empatin. Inte så vackert.
(SVD, SVD2, SVD3, SVD4, AB, SDS, DN, HD)


Extra. Natten är snart slut, ungefär 40 minuter tills jag lämnar in radio och nycklar för att cykla genom hamnarna i regnet för att slutligen nå hemmet. Då får jag äntligen lägga mig att sova. Då är en dag på nästan 25 timmar över. Jag är så väldigt trött.

Inga kommentarer: