måndag 6 oktober 2008

Om hjältar

Reclaim The Streets i Malmö för ett par veckor sedan slutade med arga poliser, sönderslagna rutor och andra tråkigheter.
Den enda personen som överhuvudtaget gjorde något riktigt under RTS var Robert Korhonen, det var han som försökte stoppa stenkastningen med reultatet att bli nedslagen av en av sina "egna". Det är inte där det slutar. Den passiva taktiken som polisen utövade ledde till att ett par hundra poliser snällt stod bredvid och tittade på när han blev misshandlad.
Skandal!
Sen fick han gå till sjukhuset. Gå.
Men han är inte bitter, han ser framåt. Robert borde vara den som får vad det nu kan tänkas delas ut för medaljer av Malmö Stad. Någon borde anmäla honom till vardagshjältegrejen som Aftonbladet kör hårt på.
(SDS)

10 kommentarer:

Anonym sa...

tönt är vad han är ... fucka systemet !!!!

Anonym sa...

Hej, du kan väl anmäla honom till Aftonbladet?

Anonym sa...

Problemet är att Robert har en analys som är lika kort som ärret i huvudet. Den bank han valde att skydda genom att "kasta en ölburk" mot andra som precis som Robert tillhör den del av befolkningen som inte äger något mer än sin egen förmåga att arbeta, är direkt ansvarig för att vi blir kvar på botten av dagens samhälle. Direkt ansvarig att vi får lägga en tredjedel av vad vi tjänar på att ha någonstans att bo, att matpriserna trissats upp med en ihopljugen "livsmedelsbrist" som skäl, att polisen får allt större befogenheter och att den tid vi får att spendera med våra barn är den korta tid som blir kvar mellan dagis och bolibompa.
Banken har ett direkt ansvar för att den rika vita västvärlden bygger murar för att hålla sig borta från resten av världen. Banken är en central del av ett cyniskt, egoistiskt, rasistiskt system. När Robert väljer att attackera andra människor fysiskt för att de slår sönder en symbol för det systemet hoppas jag att det beror på att han inte tänkte efter. Ett krossat bankfönster är inte problemet här, utan den utsugning som drabbar oss varje dag. Priset för kurage borde gå till de som vågade sätta sig upp mot samförståndets snäva ramar, oberoende av om de använde gatorna till att dansa på eller slog in SEBs rutor.

Anonym sa...

anonym (det längre inlägget): Någon gång kanske du borde stanna upp och ifrågasätta din egen världsbild - för att om möjligt se igenom den hjärntvätt som du blivit utsatt för.

Att stapla vackra ord om samhällets uppbyggnad uppväger inte det fakutm att ditt inlägg i grund och botten försöker rättfärdiga misshandeln av en meningsmotståndare.

Anonym sa...

Dessutom kastade han ölburken efter att någon kastat sten mot honom. Det var en reaktion på det, inte ett försök att försvara banken utan ett svar på ett hot mot honom personligen. Men det kan va svårt att förstå för vissa.

Fem Bilder sa...

Att slänga sten på en bank eller någon annan i Sverige idag har ingenting med kurage att göra.

Anonym sa...

Misshandeln pågick i ca 4 sekunder innan den bröts av deltagare och närvarande sjukvårdare. Sjukvårdarna undersökte honom på plats, sköljde rent, stoppade blödningen, bandagerade honom och vidarebefodrade honom till sjukan för att sy igen sårkanterna.

Hur skulle polisen kunna avbrutit den snabbare?

Se klipp på youtube- http://www.youtube.com/watch?v=72p1NJVtyO4&feature=related

Anonym sa...

jo. att krossa bankfönster har definitivt med kurage att göra. jag tror att vi rent objektivt kan säga att bankerna tjänar pengar på att äga pengar. om vi sen tycker det är fel eller inte kommer ner till politiska åsikter. jag tycker det är fel. jävligt fel.
problemet är att banken inte bryr sig det minsta om vad jag tycker, och att jag är en väldigt liten och väldigt maktlös individ i det stora hela.
om du kan hjälpa mig att få banken att sluta med detta får du gärna göra det, annars kommer nog jag och andra som jag att fortsätta förklara för banken på det enda sätt den förstår.

MFz sa...

anonym, lägg pengarna i madrassen och låt dom ätas upp av inflation. problem solved.

Anonym sa...

Anonym (längre inlägg). Jag är en student, som får ut ca 7400kr/månaden. Jag bor ensam, betalar alla räkningar själv, har allt från tele till bredband. Jag klarar mig gott och väl, jag kan festa varje helg och njuta av vardagliga saker. Jag har pengar på banken, jag lever väl i vårt system osv osv osv. Vad är det gnäller över egentligen? Om du är arbetslös så okej, men shit?