onsdag 20 augusti 2008

Förintelseexpertisen

Under min högstadietid var andra världskriget det absolut viktigaste. Enligt någon rapport tvivlade svenska ungdomar på att förintelsen överhuvudtaget ägt rum och detta skulle åtgärdas. resultatet blev timmar av föreläsningar, gästföreläsare som uppplevt det hemska på nära håll och otaliga brsök på museum. Detta pågick skoltiden ut. Ett viktigt ämne som det behöver pratas om. Men i min åsikt var det nära överdos.
I vilket fall...
Alla denna information finns kvar i ungdomens undermedvetna redo att plockas fram vid behov. Expertis utspritt på en hel generation.
Enligt vad som nu visar sig i en rapport från Forum för levande historia är dock oroande.
Att de som lärt oss inte kan sitt ämne. Att det finns stora luckor.
Vad gör vi nu? Ska vi glömma det vi lärde oss? Hur vet vi vad som var okunnighet och vad som var fakta? Vilka delar plockar vi bort? Vad kan vi tro på? Glömma allt och läsa in sig på Wikipedia? Wiki verkar säkrare.
(SVD, SVD2, SVD3, SDS, SDS2, AB, AB2, Dagen)

3 kommentarer:

Anonym sa...

som invandrare med relativt stor kunskap om historia och geografi var jag rent chockad när jag kom till sverige.

trots att många verkar ha någon slags känsla för rättvisa, är kunskaperna om historia undermåttliga. Jag har mött folk som har gått i svenskt gymnasium som inte hade en aning vad apartheid var, att rumänska är ett romanskt språk, att det inte finns italienare och fransmän i österrike (förväxlas nog med schweiz), vem goethe var, hur hitler kom till makten, att det hölls os i tredje riket etc.

Björn sa...

Till akefos: Jag tycker att du kan lugna ner retoriken en aning. Det går säkert att hitta elever från vilket gymnasium som helst i världen som inte vet vad apartheid var. De flesta svenskar vet naturligtvis vad systemet innebar.

Och varför är det chockerande att en svensk elev inte nödvändigtvis vet vem Goethe är/var och vad han pysslade med på 17-1800-talet? Idag har han ju faktiskt ingen större betydelse. Hur många tyskar vet till exempel vilka Strindberg, Almqvist, Swedenborg var?

Många gör misstaget att tro att just deras historia bör vara världshistoria. Varför skulle det vara viktigt att vi vet hur Hitler kom till makten? Eller att det hölls ett OS i Berlin 1936.

Jag tycker personligen att det är viktigare att man lär ut nutidshistoria, och i takt med att åren går så måste 2:a världskriget helt normalt få mindre och mindre betydelse. Precis som trettioåriga kriget inte längre är annat än en fotnot.

Fem Bilder sa...

För att känna sin samtid måste man känna historien.
Sen att svensk historieundervisning i grundskola och gymnasie ofta stannar vid andra världskriget tycker jag personligen är skandal. Att kunna rabbla årtal och kungar är viktigare än att veta varför och vad kalla kriget var. Lite mer balanserad undervisning hade inte varit fel.